اتمام تدوین درسنامه «نحو با رویکرد به معنا»

۱۱ اسفند ۱۳۹۳ | ۰۸:۵۳ کد : ۶۹۶ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۳۸۱
تدوین درسنامه با عنوان «نحو با رویکرد به معنا» از سال 1391 در حوزه معاونت پژوهشی و فناوری دانشگاه امام صادق (ع) پردیس خواهران آغاز شد و در سال 1393 پایان یافت.

درسنامه «نحو با رویکرد به معنا» با هدف آموزش نظام مند و منسجم فهم و ترجمه متون قرآنی و اسلامی به سایر دانشجویان غیر رشته زبان عربی (حقوق، فلسفه، علوم تربیتی و فقه و حقوق اسلامی) در حوزه معاونت پژوهشی و فناوری پردیس خواهران دانشگاه امام صادق (ع)، با مدیریت دکتر فاطمه ملایم- عضو هیات علمی و استادیار بخش زبان عربی پردیس خواهران - با نظارت دکتر عبدالرسول کشفی-  دانشیار دانشگاه تهران به رشته تحریر درآمده است. طرح مذکور در جلسه شورای پژوهشی مورخ 1391 به تصویب رسید و در زمستان سال 1393 پایان یافت.

درسنامه«نحو با رویکرد به معنا»  با استفاده از نحو به عنوان ابزاری برای فهم و درک متون به کشف اولین لایه از لایه های معنایی در سطح جمله و دریافت پیام معنایی جمله می پردازد. الگوی آموزشی در درسنامه نحو جمله محور و معنا محور است و آموزش با جمله شناسی آغاز می شود. یعنی آموزش کل به جزء و در پایان آموزش به جمله ختم می شود، یعنی مباحث نحوی در قالب جمله آموزش داده می شود. با توجه به این که واحد تحلیل جمله است، جایگاه و نقش جمله در متن، نقش کلمات در جمله، روابط آنها با هم و سپس تاثیر همه این عوامل بر مبنا مد نظر قرار می گیرد. با آموزش درسنامه مذکور  قبل از ادراک جزء، ادراک کل اتفاق می افتد و وقتی محور فهم معنا ابزار جمله شناسی و نقش ابزارشناسی و نقش اجزاء جمله باشد، منطقی است که آموزش با جمله مطلقه یا جمله ساده که از دو رکن تشکیل شده آغاز می شود و به دلالت معنایی آن اشاره می شود، سپس به تدریج اجزاء و عناصر غیر رکن و نقش های جدید در جمله ظاهر می شوند . براین اساس دانشجو در گام اول می تواند پیام اولیه و معنای جمله را دریابد. این فرآیند آموزش جمله و معنا محور با حفظ تسلسل موضوعی مباحث را در یک قالب و چهار چوب خاص منطقی و منسجم در ذهن دانشجو طبقه بندی و تثبیت می کند و با تمرین و ممارست می تواند سریعتر تبدیل به مهارت شود.

از ویژگی های این درسنامه این است که متن درس روان و سلیس تنظیم گردیده تا دانشجو بتواند با آن ارتباط برقرار کند و آن را با مباحث تدریس شده تطبیق دهد و طبیعی است که قرائت متن درس و تطبیق آن بر مباحث توسط دانشجویان می تواند یک ابزار کمکی برای دستیابی به هدف آموزشی باشد. در شاهد مثال های متن درس تغییرات لفظی و معنایی که با اضافه شدن نقش های جدید به جمله ایجاد می شود، مورد بررسی قرار گرفته محور اصلی شاهد مثال ها و تمارین استفاده از آیات قرانی و احادیث است اما از عبارتهای غیر قرآنی هم استفاده شده تا دانشجویان بتوانند با متون جدید و زبان روز آشنا شوند که این به افزایش علاقه شان به زبان قرآن هم کمک می کند.


نظر شما :