به مناسبت هفته پژوهش و فناوری برگزار شد:
آموزش بازنویسی و کاهش همانندی در نوشتارهای علمی
دفتر مطالعات و تحقیقات علمی معاونت پژوهشی و فناوری پردیس خواهران به مناسبت هفته پژوهش و فناوری اقدام به برگزاری کارگاه تخصصی با عنوان آموزش بازنویسی و کاهش همانندی در نوشتارهای علمی به صورت مجازی نمود. این کارگاه توسط دکتر فرزانه سهلی؛ عضو هیئت علمی پژوهشگاه ایرانداک در روز یکشنبه 9 آذر 1404 ویژه اعضای هیئت علمی پردیس خواهران برگزار شد.
دکتر سهلی در ابتدای این کارگاه به مفهوم سرقت علمی به عنوان یکی از موضوعات کلیدی در اخلاق پژوهش پرداخت و آن را بازنمایی گفتهها یا ایدههای دیگران به نام خود بدون ارجاع یا استناد درست به نام گوینده یا پدیدآور اصلی آنها دانست.
وی در ادامه به تشریح انواع سرقت شامل کاربرد بخشی از یک نوشتار بدون اشاره به نویسنده اصلی آن، استناد یا ارجاع نامناسب به نوشته به کار رفته در متن، بازنویسی نادرست یا ناکافی محتوای نوشتار دیگران، سرقت علمی از خود، سرقت علمی با ترجمه و همچنین سرقت علمی منتشر نشده مبادرت کرد.
وی در ادامه و در راستای مباحث مطروحه به چاپ یا ارائه عین نوشتار نویسنده دیگر به نام خود در جایی دیگر، کاربرد آمیختهای از دستاوردهای نوشتارهای دیگران و ارائه دوباره آنها به نام خود، کاربرد جدولها، نمودارها و شکلهای دیگران بدون اجازه یا استناد به نوشتار اصلی و ترجمه کتاب و مقاله دیگران بدون اجازه از نویسندگان اصلی به عنوان مصادیقهای دیگر سرقت علمی پرداخت.
دکتر سهلی سپس به چگونگی کاربرد نوشتارهای دیگران بدون سرقت علمی در قالبهایی چون نقل و قول مستقیم و بازنویسی اشاره کرد و با تشریح مفهوم نقل و قول مستقیم به ذکر نمونههایی از آن در قالب متون کوتاه و بلند پرداخت.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه ایرانداک در ادامه به مفهوم بازنویسی پرداخت و آن را شامل مواردی چون نگارش برداشت خود از جملهها و نوشتهها دیگران به جای کپی کامل آنها، حفظ مفهوم اصلی متن، استناد به نویسنده و منبع اصلی برپایه یکی از شیوهنامههای استناددهی و نیاز به مهارتهای درک مطلب دانست و در ادامه راهکارهای بازنویسی را با ذکر مثالها و ارائه نمونههایی تشریح کرد.
دکتر سهلی در پایان ضمن پاسخ به سوالات حضار، به کاربرد هوش مصنوعی در بازنویسی و چرایی استفاده از آن و همچنین معرفی شماری از ابزارهای بازنویسی با هوش مصنوعی و چگونگی به کارگیری از آنها پرداخت.

نظر شما :