پنجمین نشست از سلسله نشستهای اندیشههای تلفیقی حضرت آیت الله مهدوی کنی(ره)
تبیین اندیشه سیاسی حضرت آیت الله مهدوی کنی(ره) با تاکید بر نظریه دین سالاری مردمی
به مناسبت یازدهمین سالگرد هجرت استاد بزرگ اخلاق و یار صادق و دیرین امام و رهبری، حضرت آیت الله محمد رضا مهدوی کنی (ره)، دفتر مطالعات و تحقیقات علمی معاونت پژوهشی و فناوری دانشگاه امام صادق(ع) پردیس خواهران اقدام به برگزاری پنجمین نشست از سلسله نشستهای اندیشههای تلفیقی حضرت آیت الله مهدوی کنی(ره) با عنوان اندیشه سیاسی حضرت آیت الله مهدوی کنی(ره) با تاکید بر نظریه دین سالاری مردمی در روز دوشنبه 12 آبان در پردیس خواهران نمود.
در این نشست دکتر محمد باقر خرمشاد، استاد تمام دانشگاه علامه طباطبایی و یکی از شاگردان آیت الله مهدوی کنی(ره) ضمن عرض تسلیت به مناسبت ایام فاطمیه، با طرح پرسشی در زمینه چیستی اندیشه سیاسی آیت الله مهدوی کنی(ره) و با توجه به سیره نظری و عملی حضرت استاد به تبیین این مقوله پرداخت و در همین راستا به تشریح 5 مقوله شامل شالودهها و بنیانهای اندیشه، اساس و بنیاد، اصول و قواعد، مولفهها و شاخصها مبادرت کرد.
وی در زمینه شالودهها و بنیانهای اندیشه ایشان به بحث هستیشناسی، انسانشناسی و معرفتشناسی پرداخت و در هر یک به تشریح و توصیف زیرمقولات آن مبادرت کرد. در بخش مولفهها نیز به نقش کانونی روحانیت از دیدگاه آیت الله مهدوی کنی(ره)، لزوم نهادسازی با توجه به دیدگاههای ایشان، تعادلگرایی و میانهروی و پرهیز از هر نوع افراط و تفریط و توجه به هویت اسلامی در ظاهر و باطن پرداخت. در زمینه شاخصها نیز با توجه به دیدگاههای آن عالم وارسته، شاخصهایی چون عمل به تکلیف، پذیرش مسئولیت، تاکید بر کار عملی و آموزش، پرهیز از قدرت و ثروتاندوزی، وفاداری به رهبری نظام اسلامی، تلاش برای وحدت درون نظام، عدالتخواهی به صورت عملی، تامین رفاه، امنیت و توسعه، جذب حداکثری، اخلاص، انقلابی بودن، تواضع، خداترس بودن، تاکید بر کارآمدی، مصمم بودن را برشمرد و به تشریح آنها پرداخت.
در ادامه نشست دکتر میلاد موحدیان، پژوهشگر جامعهشناسی سیاسی، به تبیین نظریه مردمسالاری دینی و نگاه آیت الله مهدوی کنی(ره) در این خصوص پرداخت و به نقد برخی از تلقیها از این نگاه به عنوان استبداد دینی مبادرت کرد.
وی در این دیدگاه به تشریح سه نظریه در زمینه ولایت و حکومت دینی شامل نظریه انتخابی محض، نظریه انتصابی محض و نظریه دو رکنی انتخابی- انتصابی پرداخت و تصریح نمود: در نظریه اول فقط مردم تعیین کننده هستند؛ در نظریه دوم فقط این مقام از سوی خدا تعیین میشود و در نظریه سوم چندین فرد با توجه به اصول بنیادین که از سوی خدا تعیین شده است انتخاب می شوند و مردم از بین این افراد دست به انتخاب میزنند و اصلحترین را برمیگزینند. آیت الله مهدوی کنی(ره) در زمینه دین سالاری مردمی به این نظریه معتقد بودند و آن را هم معنی جمهوری اسلامی میدانستند و برای نقش و مشارکت مردم اهمیت زیادی قائل بودند.






نظر شما :