به مناسبت یازدهمین سالگرد هجرت استاد بزرگ اخلاق و یار صادق و دیرین امام و رهبری:

اندیشه‌های اخلاقی حضرت آیت الله مهدوی کنی تبیین شد

۲۷ مهر ۱۴۰۴ | ۱۵:۲۱ کد : ۵۸۶۳ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۳۵

دفتر مطالعات و تحقیقات علمی معاونت پژوهشی و فناوری دانشگاه امام صادق(ع) پردیس خواهران به مناسبت یازدهمین سالگرد ارتحال استاد بزرگ اخلاق و یار صادق و دیرین امام و رهبری، حضرت آیت الله مهدوی کنی (ره) اقدام به برگزاری نشست علمی با عنوان اندیشه‌های اخلاقی حضرت آیت الله مهدوی کنی(ره) در روز یکشنبه 27 مهر 1404در سالن بانو امین نمود. سخنران این مراسم حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر احمد حسین شریفی؛ رئیس دانشگاه قم و دبیر علمی نشست دکتر صدیقه مهدوی کنی، عضو هیأت علمی پردیس خواهران بودند.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر احمد حسین شریفی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره استاد فرزانه، آیت الله مهدوی کنی(ره) به ویژگی‌های بارز ایشان در حوزه‌های علمی و اخلاقی اشاره نمود و گفت: داشتن علم و دانش به همراه تجربه زیستی و عملی در زمینه اخلاق، ایشان را به چهره‌ای منحصر به فرد بدل کرده بود. 

وی در ادامه با نگاهی تحلیلی به رویکرد آیت الله مهدوی کنی(ره) و مبانی فکری آن عالم فرزانه بیان کرد: از صدر اسلام تاکنون 4 رویکرد در عرصه‌های اخلاقی وجود داشته است؛ یکی اخلاق نقلی که شامل بیان نکات اخلاقی برگرفته از آیات و روایات است؛ دیگری اخلاق عقلی و فلسفی که نوعی رویکرد عقلی به اخلاق است که براساس مبانی اخلاق ارسطوئی دسته‌بندی می‌شود. نوع سوم رویکرد اخلاق عرفانی است که مربوط به شهود و تجربه زیسته و سلوک افراد می‌شود و نوع چهارم رویکرد تلفیقی است که کثرت‌گرایی روشی را مورد بحث قرار می‌دهد و رویکرد آیت الله مهدوی کنی(ره) به موضوع اخلاق رویکرد تلفیقی بوده است. به عبارتی ایشان موضوعات اخلاقی را هم به صورت توصیفی و هم از زاویه عقلی و شهودی و هم عرفانی مورد بررسی قرار می‌دادند.

 رئیس دانشگاه قم در ادامه ضمن بیان مصداقی از آثار آیت الله مهدوی کنی(ره) در باب اخلاق و تبیین رویکرد تلفیقی ایشان خاطرنشان کرد: آن عالم وارسته در تبیین نکات اخلاقی بیشتر از مسئله به مبنا حرکت می‌کردند و این سبب جذابیت و اثرگذاری بیشتر محتواهای اخلاقی می‌شد درحالیکه برخی از روش‌های تبیین موضوعات اخلاقی، آن را از مبنا به سمت مسئله تشریح می‌نمایند که فهم و درک این روش برای برخی از افراد سخت‌تر است؛ لذا برای عامه متخصصان و فرهیختگان که با رویکرد فلسفه به موضوعات اخلاقی نمی پردازند حرکت از مسئله به مبنا بعد تربیتی اثرگذارتری را به همراه دارد.
اندیشه های ایشان در حوزه مباحث اخلاقی بسیار غنی است و ایده هایی دارند که به زبان ساده اما بسیار عمیق بیان شده است؛ ایده‌های ایشان نیاز به تبیین دارد که امید است توسط دانشجویان ایشان در قالب آثار پژوهشی و تحقیقی همچون پایان نامه و مقاله تبیین شود.

 


( ۱ )

نظر شما :