تبیین آراء و اندیشههای حضرت آیت الله خامنهای (مدظلهالعالی) در پیش نشست همایش ما و غرب
پیش نشست همایش ما و غرب با استناد به آراء و اندیشه حضرت آیت الله العظمی خامنهای(مدظله العالی) در روز دوشنبه 31 شهریور به صورت مجازی و حضوری در سالن بانو امین دانشگاه امام صادق(ع)- پردیس خواهران برگزار شد.
در این نشست دکتر طاهره محسنی، عضو هیأت علمی پردیس خواهران با موضوع تحلیل گفتمان بر راهبردهای استعمارزدایی و الگوی مقابله با نظام سلطه و آراء و اندیشه حضرت آیت الله العظمی خامنه ای به ایراد سخنرانی پرداخت.
وی در همین راستا ضمن اشاره به نظام سلطه غرب با توجه به دیدگاههای رهبر معظم انقلاب به مفهوم استعمارگر یعنی کسی که خدا متعال را فراموش کرده و با گردن کشی خود را برتر از دیگران میداند به پیشینه تاریخی استعمار و استعمارزدایی و همچنین گستره استعمار در جوامع اسلامی پرداخت و تصریح نمود: منظومه فکری رهبر معظم انقلاب تنها چارچوب نظری و نقشه راه عملی برای مقابله با نظام سلطه به شیوه راهبردهای فرهنگی و رسانهای، راهبردهای اقتصادی و تحریم شکنی، راهبردهای سیاسی و دیپلماسی مقاومت، راهبردهای نظامی و امنیتی بازدارنده برای تحقق استقلال, عدالت و مقاومت در برابر سلطه گران است.
سپس مهدی شورج، پژوهشگر و تحلیلگر دنیای غرب، با محوریت دانشگاه و وابستگی معرفتی، ضمن تحلیل انتقادی بر نقش ترجمه، زبان و نظریه در سلطه علمی غرب به مسئله استقلال علمی و معرفتی به عنوان یکی از بنیادیترین چالشهای تمدنی در جهان اسلام معاصر اشاره نمود و دانشگاه را به عنوان نهادی مدرن به عنوان یکی از مهمترین بسترهای تولید، بازتولید و توزیع دانش در جهان معاصر دانست.
وی در در همین راستا ضمن تاکید بر اینکه ساختار معرفتی حاکم بر دانشگاهها، به ویژه در جهان غیر غربی عمیقا تحت تاثیر سیطره معرفت غربی قرار دارد؛ افزود: سیطرهای که نه تنها در محتوای نظریهها و علوم بلکه در زبان علمی، نظام ارجاع و فرایند ترجمه بازتاب یافته است. این وابستگی معرفتی منجر به شکلگیری نوعی دانش وارداتی شده که غالبا بدون نقد زمینهای و مفهومی، در دانشگاههای کشورهای جنوب جهانی مصرف میشود.
در ادامه دکتر مریم بیکی، مدرس و همکار علمی دانشگاه امام صادق(ع) به ویژگیهای زبان به ویژه زبان انگلیسی اشاره کرد و آن را میدان قدرت در نظام علمی جهانی دانست. به طوریکه سلطه زبان انگلیسی به مثابه زبان علم سبب میشود که تولیدات دانشی در سایر زبانها کم اعتبارتر تلقی شوند و در نظامهای ارزیابی بینالمللی جایگاهی نداشته باشند. این فرایند به تضعیف زبانهای غیر غربی و نادیدهانگاری سنتهای علمی بومی منجر میشود و دانشگاهها را به نهادهایی ترجمه محور با وابستگی معرفتی مزمن تبدیل میکند.
سپس فائزه شبتاب، مدرس و همکار علمی دانشگاه امام صادق(ع) به بازخوانی نقش فرهنگ و تمدن ایرانی در مقاومت علیه استعمار غرب پرداخت و تاکید نمود: در تاریخ معاصر ایران، مواجهه با استعمار غرب صرفا سیاسی و اقتصادی نبوده بلکه به ویژه در عرصه فرهنگی و تمدنی جلوه یافته است. ملت ایران با تکیه بر هویت ایرانی- اسلامی و باورهای دینی، اشکال گوناگونی از مقاومت فرهنگی را سامان داده است. درنتیجه فرهنگ میدان نبرد، سازنده هویت مقاوم و مبنای تحقق تمدن جدید است که سیاست، اقتصاد و امنیت ملی را تحت تاثیر قرار میدهد.
نظر شما :