قانون پذیری کودک در تربیت اجتماعی از منظر فقه تربیت

۲۹ مرداد ۱۴۰۴ | ۱۲:۱۲ کد : ۵۷۹۷ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۱۵

دفتر مطالعات و تحقیقات علمی معاونت پژوهشی و فناوری پردیس خواهران کرسی ترویجی با عنوان قانون پذیری کودک در تربیت اجتماعی از منظر فقه تربیت را در روز سه شنبه 28 مرداد 1404 به طور همزمان به صورت حضوری در پردیس خواهران  و فضای اسکای روم برگزار کرد.

شایان ذکر است دکتر اعظم غیاثی؛ استادیار دانشگاه امام صادق علیه‌السلام پردیس خواهران  ارائه دهنده کرسی مذکور و دکتر کبری پورعبدالله، دانشیار دانشگاه امام صادق علیه السلام پردیس خواهران و دکتر معصومه مظاهری، استادیار دانشگاه شهید مطهری از ناقدان جلسه مزبور بودند؛ همچنین زهرا راستی، عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق علیه‌السلام پردیس خواهران به عنوان دبیر علمی در این جلسه حضور یافتند.

دکتر غیاثی در این نشست ضمن تشریح قوانین تکوینی و تشریعی به اهداف رعایت قوانین اجتماعی مبنی بر ایجاد نظم، برقراری امنیت، رفاه و آسایش، احقاق حقوق، برقراری عدالت و فراهم نمودن زمینه های تکامل انسان پرداخت و تربیت را مقدمه رعایت قانون دانست.

وی در ادامه ضمن اشاره به اینکه برای پیروی از قانون یکسری مولفه‌ها نیاز است؛ این مولفه‌ها را در 4 دسته مرتبط با قانونگذار، خود قانون، مکلفین به قانون و مولفه‌های مرتبط با اجرای قانون تقسیم‌بندی نمود و افزود: در مولفه مرتبط با قانونگذار مواردی چون مشروعیت و مقبولیت واضعان قانون، عمل کردن فرد قانونگذار به قانون، مقتدر و محترم بودن قانونگذار و ندانستن منفعت شخصی در تقنین مورد توجه است. همچنین در رابطه با خود قانون مواردی چون واضح و شفاف بودن، در خدمت جامعه و مطابق نیازهای آن بودن، پیوند قانون با اخلاقیات و قانون در امتداد شرافت و کرامت ذاتی مهم و مورد توجه بوده است. همچنین مولفه‌هایی چون مطلع شدن از وضع قانون، آموزش و فرهنگسازی برای اجرای قانون، تساوی مردم در برابر قانون، وجود ضمانت اجرای قانون و تساوی مجازات برای عمل کنندگان از قانون از موارد مورد توجه در مولفه‌های مرتبط با اجرای قانون است.

وی در پایان ضمن پاسخ به سوالات حضار به دلایل قانونگذاری، حکم فقهی تربیتی قانونی و ادله فقهی استخراج حکم از قرآن، روایات، عقل، بنای عقلا و سیره متشرعه قواعد فقهی پرداخت.


نظر شما :