مستندسازی تجارب مدیران و مسئولان‌آموزشی در مدارس موفق با تأکید بر مبانی نظری و اصول مدیریت آموزشی

۰۸ مرداد ۱۴۰۴ | ۱۲:۱۸ کد : ۵۷۸۷ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۵۲

طرح پژوهشی « مستندسازی تجارب مدیران و مسئولان‌آموزشی در مدارس موفق با تأکید بر مبانی نظری و اصول مدیریت آموزشی » با مدیریت دکتر اکرم گودرزی، عضو هیأت علمی دانشگاه، امام صادق علیه السلام (پردیس خواهران)- و نظارت دکتر سوسن کشاورز، عضو هیأت علمی دانشگاه خوارزمی در مرداد 1404 پایان یافت.

تدوین طرح پژوهشی با عنوان «مستندسازی تجارب مدیران و مسئولان‌آموزشی در مدارس موفق با تأکید بر مبانی نظری و اصول مدیریت آموزشی » با مدیریت دکتر اکرم گودرزی- عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق علیه السلام (پردیس خواهران)- و نظارت دکتر سوسن کشاورز عضو هیأت علمی دانشگاه خوارزمی در حوزه معاونت پژوهشی و فناوری دانشگاه امام صادق علیه السلام پردیس خواهران با هدف مستندسازی تجارب مدیران و مسئولان آموزشی در مدارس موفق با تاکید بر مبانی نظری و اصول مدیریت آموزشی طرح­ریزی شد و در مرداد سال 1404 پایان یافت.

شایان ذکر است این پژوهش کیفی ازنوع پدیدارشناسی با رویکرد توصیفی بود. جامعه مطالعاتی مدیران و مسئولین آموزشی از مدارس موفق با رویکرد دینی بودند که توسط مناطق آموزش و پرورش تهران و آ.پ کل شهر تهران(واحد مدیریت منابع انسانی کل آموزش و پرورش) معرفی شد. روش نمونه گیری هدفمند بود که نمونه‌ها به تعداد 14 (مدیر و معاونین) مدرسه تا رسیدن به اشباع مقوله ای انتخاب و‌ با استفاده از مصاحبه نیمه ساختمند اطلاعات جمع آوری شد.  روش تجزیه تحلیل اطلاعات کدگذاری باز، محوری و منتخب بود. برخی خاطرات موفق مدیران به صورت موردهای مطالعاتی ثبت شد. یافته‌ها در حوزه اهمیت تجربه در مدیریت و رهبری حاکی از نگرش مثبت مدیران به کسب تجربه و تجربه اندوزی و تجربه باوری در نظام شناختی مدیران مدارس موفق بود. براساس مصاحبه‌ها وکدهای احصاءشده مفهوم رهبری ازمنظر مدیران مدارس با مولفه‌های ماهیت فرایندی، نفوذعاطفی و تعامل با پیروان، مرجعیت ‌رفتاری(نفوذشخصی)، نفوذ عقلانی(شناختی)، نفوذ معنوی، فرایند رشدی (هدف‌یابی)، ظرفیت آفرینی اجتماعی (پیامدی)، خدامحوری، اطاعت ارادی و داوطلبانه پیروان، تصمیم‌گیری و سیاستگزاری راهبردی، تحقق اهداف مشترک، عبرت‌آموزی با عزم راسخ، پاسخگویی به نیاز پیروان، انگیزه بخشی، رهبری ادراک و انتظارات سازمانی و حکمرانی حرفه‌ای تبیین شد و مفهوم مدیریت آموزشی با مولفه‌های تعامل کاری با زیردستان، نظارت و کنترل فعالیت و امور مدرسه، قانون گذاری و اجرای آن، (اقتدار قانونی)، سازماندهی و تخصیص منابع (مادی/غیرمادی)، اجرای اموراداری و آموزشی، هماهنگی امور و فعالیت‌ها، اطاعت اجباری ، تدبیر و عمل، ارتباط یک طرفه/بالا به پایین، تصمیم گیری قانونی توصیف شد. وظایف مدیران در مدارس موفق در 8 حوزه از جمله؛ برنامه‌ریزی ، تصمیم‌گیری و اجراء، هماهنگی امور و فعالیت‌ها، مدیریت و کنترل منابع مالی، نظارت، مدیریت عملکرد، ابلاغ و اجرای قوانین و مقررات، مستندسازی و بایگانی امور و مدیریت زمان شناسایی شد. نقش¬های حرفه¬ای مدیران شامل رهبری انگیزشی، بهبود و توسعه (رفتاری)، راهبری و استعدادپروری، وحدت و انسجام بخشی، رهبری جو و فرهنگ‌سازمانی، رهبری ارزش‌ها، رهبری نمادین، رهبری تعاملات، مدیریت‌منابع انسانی، خودآگاهی(سازمانی)، رهبری و عاملیت، بسیج منابع و امکانات، چشم اندازگرایی و برنامه‌ریزی راهبردی، تبیین و اقناع پیروان، رهبری کیفی آموزش، مدیریت راهبردی و آینده‌بینی، تیم‌سازی، سیاستگذاری مشارکتی برای ظرفیت‌آفرینی(اجتماعی)، ائتلاف‌سازی، رهبری دانش محور  برای نوآوری و باز پژوهش، تحول سازمانی(فرایندها) شناسایی شد. مهارت‌های احصا شده‌ی مدیران آموزشی در5 حوزه معنوی: 1- خدا آگاهی ارتباطی ،2- انسانی: مهارت پذیرش تفاوت فردی، گفتگو، کرامت‌ورزی، عشق وزی و گذشت و..،3- ادراکی: مهارت تحلیلی، فکری و راهبردی و..؛4- مهارت اجرائی: برنامه ریزی، هماهنگی و تصمیم‌گیری ؛5- مهارت فنی: مهارت تدریس ، مهارت فناورانه و نوآوری شناسایی شد. نتیجه‌گیری می‌شود احصای تجارب مدیران آموزشی و نگاشت شناختی و شناسایی مدل‌های ذهنی مدیران موفق درحوزه تعاریف مدیریت و وظایف، نقش‌ها و مهارت در راستای تواناسازی مدیران و مسئولین آموزشی و استنباط مدل‌های بومی مدیریت درمدارس و سازمان‌های آموزشی اثربخش خواهد بود.»

 


نظر شما :