مستندسازی تجارب مدیران و مسئولان آموزشی در مدارس موفق با تاکید بر مبانی نظری و اصول مدیریت آموزشی
به همت دفتر مطالعات و تحقیقات علمی معاونت پژوهشی و فناوری، نشست گزارش طرح پژوهشی با عنوان مستندسازی تجارب مدیران و مسئولان آموزشی در مدارس موفق با تاکید بر مبانی نظری و اصول مدیریت آموزشی با ارائه دکتر اکرم گودرزی، عضو هیأت علمی پردیس خواهران و با حضور دکتر سوسن کشاورز، هیأت علمی دانشگاه خوارزمی در روز یکشنبه 28 اردیبهشت در سالن بانو امین پردیس خواهران برگزار شد.
دکتر گودرزی در این نشست ضمن اشاره به نقش موثر مدارس در ایجاد تحول به ویژه با وجود تکنولوژیهای نوین، به اهمیت مستندسازی تجارب مدیران و مسئولان مدارس و تبدیل آن به دانش کاربردی اشاره کرد و آن را سرمایه سازمان و راهی جهت جلوگیری از خطاهای سازمانی و افزایش خلاقیت و نوآوری دانست.
وی در ادامه ضمن اشاره به آثار تولید شده در این زمینه، به تشریح تاریخچه، تعاریف، مدلها، مسائل و مشکلات پرداخت و در همین راستا نقشهای مدیریتی، رهبری و فرانقشی را در قالب مدیریت و رهبری آموزشی تبیین کرد.
عضو هیأت علمی پردیس خواهران به مولفههای وظایف اختصاصی مدیران آموزشی و مهارتهای مورد نیاز آنان و مولفههای رهبری و مدیریت بر اساس مبنای نظری پرداخت و به رویکرد پدیدارشناسی توصیفی به کاربرده شده در این طرح را توصیف نمود. همچنین ضمن مقایسه مولفه رهبری و مدیریت و نقشهای درون سازمانی و بین سازمانی، یکی از مهارتهای مهم خودآگاهی ارتباطی در سطوح فردی، گروهی، سازمانی و محیطی را تبیین نمود.
در پایان دکتر سوسن کشاورز ضمن اشاره به ضرورت و اهمیت و ارزش اثر مطروحه خاطرنشان کرد: یکی از خلاءهای آموزش و پرورش بخش مستندسازی است و در نظام آموزش و پرورش ظرفیت بسیاری از نیروهای انسانی شایسته و توانمند در قالب معلمان و مدیران وجود دارد؛ تعامل آنان با تعداد زیادی از دانش آموزان تجربه زیسته ارزشمندی را ایجاد مینماید؛ لذا ثبت و بهرهوری این تجربیات گرانبها نیاز به ساز و کارهای مناسبی دارد تا جلوی هزینههای اضافی گرفته شود و به ارتقاء مهارتها منجر گردد. انجام چنین تحقیقاتی تمهیدی مدبرانه است که میتواند خلاءهای موجود را رفع نماید.
نظر شما :