عامل اخلاق در راهنمایی و مشاوره رسالهها و پایاننامهها بررسی شد
به همت دفتر مطالعات و تحقیقات علمی، کارگاه اخلاق در راهنمایی و مشاوره رسالهها و پایاننامهها با ارائه دکتر عصمت گلشنی، استادیار دانشگاه امام صادق(ع)- پردیس خواهران در روز شنبه 26 آبان ماه در سالن بانو امین برگزار شد.
دکتر گلشنی در این کارگاه ضمن اشاره به مفهوم استاد راهنما و مشاور به انگیزههای موجود در این زمینه اشاره کرد و انتظارات دانشجویان را در این راستا برشمرد.
وی در ادامه به تشریح وظایف اصلی استاد راهنما و مشاور مبنی بر مدیریت فرآیند شامل مواردی چون مدیریت زمانی، تعیین ساختار ارتباط با دانشجو و سایر اساتید، همچنین ارزیابی شامل مطالعه کار دانشجو و ارائه بازخوردهای لازم، گرفتن بازخورد از همکاران و نقد و بررسی ایجابی و نیز ارائه مشاوره علمی شامل معرفی متون، نظریهها، چارچوبها، توصیههای روش شناختی، همچنین امور مربوط به جلسه دفاع و اعمال و پایش استانداردها مانند استانداردهای آییننامهای و اخلاقی پرداخت.
استادیار دانشگاه امام صادق(ع) به نحوه بازخورد موثر در این فعالیت علمی اشاره نمود و افزود: در فرایند نقد پایاننامهها و کارهای تحقیقی لازم است دانشجو توجیه شود که نقد محتوا قسمتی از فرایند راهنمایی است و درواقع به پیشرفت کار کمک میکند. لازم است ابتدا به نکات مثبت کار اشاره شود. موازنه تحسین و نقادی حفظ شود. همچنین نقدها غیرشخصی بیان شود و بازخوردها متوجه کار دانشجو بوده و روشن و بدون ابهام باشد.
وی سپس به عامل زمان و توجه به آن از سوی استاد راهنما و مشاور اشاره کرد و تصریح نمود: استاد لازم است یک برنامه مورد توافق برای تماس منظم با دانشجو داشته باشد و برطبق آن کار او را مورد نظارت قرار دهد. همچنین استاد یک جدول زمانی مورد توافق با دانشجو برای پایان نامه و رساله داشته باشد.
وی در پایان ضمن تشریح کدهای اخلاقی- پژوهشی راهنمایی و مشاوره مباحث مربوط به مالکیت فکری و بایدهای و نبایدهای این حوزه را تشریح نمود و به سوالات حضار پاسخ داد.
نظر شما :