کرامت انسانی و چالشهای خانواده در جهان معاصر
دبیرخانه کنفرانس کرامت انسانی با همکاری پردیس خواهران دانشگاه امام صادق(ع) و انجمن فقه و حقوق خانواده ایران اقدام به برگزاری پیش نشست حول محور کرامت انسانی و چالشهای خانواده در جهان معاصر در روز چهارشنبه 16 آبان به صورت حضوری و برخط نمود.
در این نشست دکتر اعظم غیاثی، عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) ضمن اشاره به مفهوم کرامت مبنی بر احساس عزت، ارزشمندی و حس برتری نسبت به خود، خاطرنشان کرد: کرامت انسانی در دو بخش ذاتی و اکتسابی مدنظر قرار میگیرد. نحوه تاثیر خانواده در تقویت کرامت انسانی در محور آموزش و انتقال ارزشها، حمایت عاطفی و روانی و همچنین تأمین نیازهای اولیه و امنیت اقتصادی قابل تبیین است. در بعد آموزشی روشهایی چون روش مستقیم، الگوی رفتاری، تشویق و تنبیه، تغذیه فکری، بحث و گفتگو میتواند در ارتقاء کرامت انسانی مفید و موثر باشد. در حمایت عاطفی و روانی نیز تامین محبت و توجه و احترام گذاشتن به فرزندان از نکات مورد توجه در این زمینه است؛ اما مواردی چون عدم احترام متقابل، خشونت خانگی، عدم حمایت عاطفی، انتظارات بیجا و نقص در ارتباطات از عوامل تضعیف کرامت انسانی است.
در ادامه دکتر ایزدی، عضو هیئت علمی پردیس خواهران ضمن اشاره به سوره اسراء به موضوع کرامت انسان و توجه به جایگاه رفیع و متمایز کرامت اشاره نمود. سپس ضمن اشاره به موضوع طلاق قضائی و توجه به کرامت زن، افزود: در این قانون قاضی میتواند به درخواست زوجه به موضوع دعوی ورود نموده و بدون رضایت زوج اقدام به جاری شدن صیغه طلاق نماید. وی در ادامه ضمن اشاره به رویکرد متعادل دین اسلام در راستای کرامت انسانی به تشریح ماهیت انواع طلاق همچون بائن و رجعی پرداخت.
در پایان دکتر مومن به الزام و التزام در حوزه حجاب و ارتباط آن با موضوع کرامت پرداخت و خاطرنشان نمود: اصل پوشش و مسأله حجاب به طور خاص اجماع بین فقها و اجماع مسلمین است و این موضوع ریشه در فطریات انسان دارد و انسان ذاتا آن را با ارزش میداند و انتخاب میکند و این موضوع در حفظ کرامت و رشد و تعالی جامعه، اثر بی بدیل دارد.
وی در ادامه ضمن اشاره به اینکه چگونه این مسئله در جامعه قابل اجرا است، به دیدگاههای مختلف درباره این موضوع اشاره کرد و با طرح این سوال که حجاب در زمره کدام است؟ آیا در زمره احکامی است که لزوم عرصه ورود حاکم را میطلبد و باید الزام حکومتی داشته باشد و یا در زمره احکام الزام حکومتی نیست؛ اما بسیار مهم است؛ خاطرنشان کرد: بحث حجاب پیچیده است. باید در خصوص این مسأله فرهنگسازی، آموزش، آمادگی و آگاهی صورت گرفته باشد؛ اگر این مساله درونی شود به خوبی در جامعه نهادینه میگردد. درواقع تا در فقه و مبانی شریعت روشن نکنیم که آیا قاعده اولیه الزام حکومتی است یا فرهنگسازی و بسترسازی نمیتوانیم سیاستگذاری و برنامهریزی مناسبی در این زمینه ایجاد کنیم و به تبع آن در عملکرد برنامههای حکومتی ناهماهنگی ایجاد شده و سبب تضعیف کارآمدی و عدم التزام اشخاص به قوانین و مقررات میگردد. اما اگر این موضوع کاملا روشن و مشخص شود، میتوان برنامهریزیهای بعدی را برپایه آن عملیاتی نمود.
نظر شما :