برگزاری مراسم یادبود سالگرد درگذشت دکتر محسنینژاد و رونمایی از طرح پژوهشی آموزشی مکالمه زبان عربی و تبیین نقش اثرگذار استاد در آن طرح
به مناسبت سالگرد درگذشت شادروان دکتر سهیلا محسنینژاد، استاد برجسته دانشگاه امام صادق(ع)، دفتر مطالعات و تحقیقات علمی حوزه معاونت پژوهشی و فناوری با همکاری بخش زبان عربی به صورت حضوری و مجازی اقدام به برگزاری نشست گزارش طرح پژوهشی آموزشی مکالمه زبان عربی با تکیه بر آموزش واژگان نمود. این نشست با ارائه دکتر فائزه شبتاب و با حضور دکتر سید عدنان اشکوری، عضو هیأت علمی دانشگاه خوارزمی، مشاور معاون وزیر آموزش و پرورش، اساتید، پژوهشگران و مسئولان پردیس خواهران در روز سه شنبه 2 مرداد ماه 1403 در سالن بانو امین پردیس خواهران برگزار شد.
در ابتدای نشست به مناسبت گرامیداشت یاد و خاطر شادروان استاد فاضله مرحومه دکتر محسنینژاد، کلیپی از دستاوردهای آن مرحومه در معرض دید حضار قرار گرفت؛ سپس در ادامه دکتر مسعود فکری، در دو بعد به بررسی ویژگیهای مرحومه دکتر محسنینژاد پرداخت و افزود: یکی از ابعاد شخصیتی آن مرحومه بعد شخصیتی، انسانی و اخلاقی ایشان بود که در کل دوره کاری بنده با ایشان به واقع هیچ نوع واکنش غیراخلاقی و کوتاهی در این زمینه ندیدم. بعد دیگر آن استاد فرزانه، بعد علمیشان بود که در چند محور قابل بررسی است. یکی علاقهمندی و اشتیاق وافر ایشان به آموزگاری و معلمی بود؛ به طوریکه با عشق و اشتیاق فراوان به این حرفه میپرداختند. ویژگی دیگر ایشان علاقه به یادگیری و فراگیری در راستای ارتقاء دانش خودشان بود و ویژگی سوم انضباط شخصی ایشان بود که سبب میشد تا همواره در انجام وظایف در چارچوبهای زمانبندی مقید باشند.
در ادامه دکتر ملایم، عضو هیأت علمی پردیس خواهران و مدیر گروه بخش عربی به ذکر فعالیتها و دستاوردهای علمی و اجرایی دکتر محسنینژاد در داخل و خارج از دانشگاه پرداخت و به تشریح دستاوردهای علمی ایشان در حوزه های تدریس، تألیف کتاب، ویراستاری مقالات و مجلههای علمی، برگزاری انواع کارگاهها و کرسیهای علمی و تخصصی مبادرت کرد.
در ادامه دکتر مشکین فام، ضمن اشاره به ذکر خاطراتی از نحوه آشناییشان با مرحومه دکتر محسنینژاد، به عشق سرشار ایشان به خانواده، دانشگاه، همکاران، دوستان و شغلشان اشاره کرد و خاطرنشان نمود: این عشق به اطرافیان باعث میشد که با هدف و با اشتیاق وافر برای رسیدن به هدف متعالی تلاش کنند و زبان عربی را نه فقط به منظور آموزش آن بلکه به منظور گسترش ارتباط با دیگران ارتقاء دهند.
سپس دکتر محمد ابراهیم محمدی، مشاور معاون وزیر آموزش و پرورش و مسئول شورای بازنگری کتب عربی ضمن پاسداشت مقام مرحومه دکتر محسنینژاد به تحولات پیشرو در یادگیری زبان عربی در آموزش و پرورش پرداخت و بیان کرد در این زمینه از هرگونه طرح و پیشنهاد در راستای تحول آموزش زبان عربی در مدارس بجد استقبال میکند.
در ادامه فائزه شب تاب به ارائه طرح آموزش زبان عربی بر پایه آموزش واژگان پرداخت و در همین راستا ضمن اشاره به مفهوم زبان و تاریخچه زبان عربی به عنوان میراث فرهنگی غنی، به اهمیت و ضرورت انجام طرح مزبور اشاره کرد و به اهداف طرح شامل ارائه دیدگاه علمی و روش اجرایی نوین از نحوه آموزش، کسب میزان قابل توجهی از واژگان متناسب با موقعیت زبان آموز، پرهیز از آموزش قواعد پیچیده و جایگزین کردن با قواعد مختصر و ساده و کاربردی و آشنایی با ترکیبات و ساختارهای زبانی بر اساس 4 مهارت زبانی پرداخت.
وی در ادامه ویژگیهای مختلف طرح و خروجی آن و ساختار طرح در سه ترم در قالب 45 درس شامل مفردات، حوار و نص را با ذکر مصادیق تشریح نمود و به نتایج طرح مذکور پرداخت و به منظور ترسیم بخشی از این نتایج، کلیپی از مکالمه زبان عربی دانشجویان بهرهمند از این طرح را به نمایش گذاشت.
در پایان دکتر عدنان اشکوری، ناظر و ارزیاب طرح مزبور، ضمن گرامیداشت یاد و خاطر عالم زبانی و استاد فرزانه حضرت آیت الله مهدوی کنی(ره)، ضمن اشاره به دیدگاه ایشان درباره شخصیت امام خمینی(ره)، اشاره کرد و افزود: حضرت امام خمینی(ره) به عملکرد انقلابی معتقد بودند ایشان خروج از برخی از چارچوبها را البته بدون تمرد از قانون و مقررات و راه یافتن سریع به برخی از راه حلها را بسیار مفید میدانستند و یکی از مصداقهای چنین حرکتهای انقلابی را دکتر محسنینژاد معرفی نمودند و خاطرنشان کردند امیدواریم عملکرد انقلابی ایشان در آموزش زبان عربی و راه ایشان ادامه یابد.
نظر شما :