چهارمین پیش نشست اولین همایش ملی در دانشگاه امام صادق(ع)- پردیس خواهران:

نقش دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی عالی غیردولتی در تحول نظام آموزشی عالی با تاکید بر دانشگاه حکمت بنیان و تمدن ساز

۱۲ خرداد ۱۴۰۳ | ۱۵:۰۰ کد : ۵۱۷۷ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۳۰۵

چهارمین پیش نشست اولین همایش ملی نقش دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی عالی غیردولتی در تحول نظام آموزشی عالی با تاکید بر دانشگاه حکمت بنیان و تمدن ساز به میزبانی دفتر مطالعات و تحقیقات علمی معاونت پژوهشی و فناوری دانشگاه امام صادق(ع) پردیس خواهران در روز چهارشنبه 9 خرداد به صورت حضوری و مجازی در سالن بانو امین پردیس خواهران برگزار شد.

در ابتدای این نشست دکتر اکبر گلدسته؛ عضو هیات علمی گروه علوم تربیتی دانشگاه علم و فرهنگ به ارائه مقاله‌ای با عنوان ضرورت توجه به مفهوم آینده‌نگاری راهبردی در برنامه‌ریزی دانشگاه‌های تحول‌خواه پرداخت. وی در همین راستا و در مقدمه بحث به علت ناموفق بودن برنامه‌ریزی‌های توسعه مبادرت کرد و در بین موارد مطروحه، مانا و قطعی فرض نمودن پدیده‌ها و روندها در افق زمانی برنامه و عدم بازنگری محتوای برنامه با توجه به تغییر شرایط و بروز موانع را از اصلی‌ترین دلایل عدم موفقیت‌ها برشمرد و خاطرنشان کرد: در این زمینه برنامه‌ریزی‌های سنتی برآمدهای اعتمادپذیری را تولید نمی‌کند و دیدگاه حاکم بر برنامه‌ریزی سنتی مکانیکی است.

دکتر گلدسته در ادامه ضمن اشاره به ویژگی‌های خاص دانشگاه‌ها در برنامه‌ریزی به تشریح دانشگاه تحول‌خواه در این زمینه پرداخت و افزود: دانشگاه تحول‌خواه دانشگاهی است که به دنبال تغییر ماهیت بوده و می‌خواهد با ایجاد تحول بنیادین خود را با جهان در حال تغییر سازگار کند. این نوع دانشگاه به دنبال ارزش‌های نوین و دستاوردهای بیشتر در هماهنگی با نیازهای درحال تغییر جامعه ذی‌نفعان بوده و الزاما به دنبال طی کردن مسیر حرکت در مرزهای سنتی نسل‌های دانشگاهی نیست. این نوع دانشگاه در مسیر آینده حرکت می‌کند و  به تفکر آینده نگارانه در تعیین راهبردهای دستیابی به اهداف نیاز دارد .

وی سپس  به ویژگی‌های برنامه راهبردی در دانشگاه سنتی و تحول‌خواه اشاره کرد و برنامه ششم و هفتم  توسعه در حوزه آموزش را تشریح نمود و در همین راستا روندها و عدم قطعیت‌های آموزش عالی ایران را طی چند سال اخیر تبیین کرد.

در ادامه دکتر صدیقه مهدوی کنی؛ عضو هیات علمی گروه فقه و حقوق دانشگاه امام صادق(ع) پردیس خواهران به ارائه مقاله‌ای با عنوان دانشگاه ماموریت محور و چالش‌های آن مبادرت کرده و خاطرنشان نمود: تحول جامعه در گرو تحول نهاد علم است و دانشگاه می‌تواند در این زمینه نقش آفرینی کند.

وی در ادامه ویژگی‌های دانشگاه مأموریت محور را برشمرد و ضمن اشاره به بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر پرهیز مسئولان آموزش عالی از توسعه غیرهدفمند به ترسیم مدلی از دانشگاه مأموریت محور پرداخت و افزود: در این مدل، دانشگاهی که بتواند متفکرانی در موقعیت تربیت کند، متفکران آگاه به مسائل جامعه و ناظر به حل مسأله مدنظر است. این مدل از مصدر تغییر عالم، تحول علم را دنبال می‌کند.

سپس دکتر رقیه سادات مومن، عضو هیأت علمی گروه حقوق دانشگاه امام صادق(ع) پردیس خواهران به ارائه مقاله‌ای با عنوان مبانی و اهداف تربیت حکمران در جامعه دینی با تأکید بر نقش دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی پرداخت و در همین راستا به تبیین تفاوت دو نظام اسلام و کفر اقدام نموده و تصریح کرد: در نظام اسلام نبأ الهی مبتنی بر حقیقت توحید است؛ اما در نظام کفر، نبأ فاسق مبتنی بر استکبار علی الله است. در نظام اسلام، شکل‌گیری امت بر روی زمین براساس جریان حقیقت توحید و الوهیت حضرت حق است و شکل‌گیری روابط امت بر اساس نظام ولایت حقیقیه، محبت، فداکاری و ایثار است؛ اما در نظام کفر شکل‌گیری جامعه برمبنای جریان طاغوت بوده و شکل‌گیری روابط جامعه براساس نظام ولایت ابلیس، جبت، فسق و نفاق است. با این توضیحات نظام اسلام به سمت حیات طیبه و نظام کفر به سمت ضلالت و حبط اعمال حرکت می‌کند.

وی در ادامه ضمن اشاره به تغییر موازنه قدرت جهانی به نفع اسلام به عنوان اصلی‌ترین هدف تمدن‌سازی دینی، خاطرنشان نمود: اولین سطح حکومت دینی و مهم‌ترین کار آن این است که در معادلات بین‌المللی و در حدود تعاریف و احکام حاکم بر تصمیمات بین‌المللی دخالت نموده و موازنه جهانی را تغییر دهد. درواقع ایجاد ساختارهای سیاسی، فرهنگی و اقتصادی هماهنگ با دین مقوله‌ای کاملا لازم و ضروری است. 

در پایان دکتر مریم برادران حقیر؛ عضو هیأت علمی گروه علوم تربیتی دانشگاه امام صادق(ع) پردیس خواهران و دبیر علمی نشست به جمع بندی مباحث مطروحه از سوی سخنرانان حاضر در جلسه پرداخت و در خلال آن به سوالات حضار پاسخ داده شد.  


نظر شما :