تربیت اخلاقی از دیدگاه علامه طباطبایی(ره)
به مناسبت بزرگداشت علامه طباطبایی(ره) و روز جهانی فلسفه نشست علمی دانشجویی گروه فلسفه و کلام اسلامی با عنوان تربیت اخلاقی از دیدگاه علامه طباطبایی(ره) در روز دوشنبه 29 آبان برگزار شد. در این جلسه دکتر سعیده سادات شهیدی، عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع)، ضمن اشاره اجمالی به اهمیت زیست اخلاقی، هدف از بحث حاضر را آشنایی دانشجویان با نگاه فرادنیوی علامه طباطبایی(ره) به تربیت اخلاقی دانست.
دکتر شهیدی پس از تعریف واژگان «تربیت» و «اخلاق» به چیستی «تربیت اخلاقی» و اهداف آن از منظر علامه(ره) پرداخت؛ هدف از تربیت اخلاقی به کمال رسیدن سعادت علمی و عملی انسان است. غایت اصلی تمام شرایع الهی به خصوص شریعت اسلام توجه انسان به خداوند است که با شکلگیری ملکات و حالات مناسب قابل تحقق است. با توجه به آن که این نگاه علامه(ره) برگرفته از مبانی انسانشناختی ایشان است، دکتر شهیدی به صورت مختصر به بررسی مبانی ایشان، از جمله ادراکات اعتباری پرداخت. علمی که مستقیماً وسیله استکمال انسان است علم اعتباری محسوب میشود، از این رو احکام اخلاقی از جمله ادراکات اعتباری هستند.
مدیر مسئول نشریه حکمت سینوی، در ادامه مولفههای تربیت اخلاقی را تشریح نمود و نقش جامعه را در تربیت اخلاقی فرد بررسی کرد و افزود: در صورتی رشد اخلاق در یک فرد موثر واقع میشود که جو جامعه با آن تربیت معارضه نکند اما اگر اخلاق جامعه با آن ضدیت داشته باشد، تربیت یا اصلا موثر واقع نمیشود و یا اثر آن ناچیز است، لذا نظارت اجتماعی همگانی که در اسلام به عنوان امر به معروف و نهی از منکر بر مردم واجب شدهاست، نقش بسزایی در زنده نگهداشتن اخلاق ایفا میکند.
نظر شما :