برگزاری دومین جلسه کارگاه علمسنجی به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی
به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی دومین جلسه از کارگاه علمسنجی ویژه اساتید محترم هیات علمی با ارائه سمیرا اسماعیلی، کارشناس کتابخانه در روز چهارشنبه 24 آبان در مرکز اسناد پردیس خواهران برگزار شد.
مدرس کارگاه در ابتدا، ضمن اشاره به مفهوم علمسنجی که رسالت اصلی آن سیاستگذاری علمی است خاطرنشان کرد: آینده رابطه علمی با استفاده از علمسنجی مشخص میشود. علمسنجی دانش اندازهگیری علم و یا ارزیابی تولیدات علمی به صورت کمی و کیفی است. علم سنجی در سطوح مختلفی چون فردی، بین سازمانی، پژوهشگر محور و کشوری صورت میپذیرد.
وی در ادامه ضمن تشریح اهداف علمسنجی شامل تدوین سیاستها و خطمشی علمی و پژوهشی، مطالعه ارتباطات علمی و تحلیل استنادی و ارزیابی کمی و کیفی منابع و انتشارات علمی به شاخصهای علمسنجی در دو طیف سنتی و مدرن پرداخت و در همین راستا شاخصهای مبتنی بر کاربرد، شاخصهای آلتمتریکس، تحلیل شبکههای اجتماعی، استنادی و شاخصهای همکاری را تبیین نمود.
کارشناس کتابخانه در ادامه ضمن اشاره به دلایل استناد، شامل اعتباربخشی به پژوهش، نشان دادن ارتباط موضوعی، تهیه پیشینه مطالعات و نشان دادن تفاوت رویکرد و نظرات خود با آثار پیشین، دلایل عدم استناد و ایرادات آن را برشمرد و به سوالات حضار در رابطه با مسائل مطروحه پاسخ داد.
نظر شما :