نقش مدیران جهادی در تقویت هویت ایرانی- اسلامی تبیین شد
دومین پیش نشست همایش ملی تعلیم و تربیت در گام دوم انقلاب اسلامی با تاکید بر تربیت انقلابی در منظومه فکری حضرت امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب با عنوان نقش مدیران جهادی در تقویت هویت ایرانی- اسلامی دانشآموزان توسط دفتر مطالعات و تحقیقات دانشجویی و با ارائه دکتر زهره موسی زاده، عضو هیأت علمی پردیس خواهران در روز چهارشنبه 17 آبان در سالن بانو امین برگزار شد.
دکتر موسی زاده در ابتدای نشست ضمن اشاره به مفهوم مدیریت جهادی آن را یک مجاهدت دائم، همه جانبه، هوشمندانه، مخلصانه و هدفدار برای خدا در مسیر پیشرفت و تمدنسازی اسلامی دانست که بر محور جوهره جهاد یعنی ایمان به غیب و مبارزه بنا شده است و در همین راستا به تبیین مولفههای مدیریت جهادی شامل تکلیفمداری، شایستهسالاری، تفکر پیشرو، رابطه ولایی، انعطافپذیری، مشارکتپذیر و رشدگرا مبادرت کرد.
وی در ادامه ضمن تشریح ویژگیهای مدیران جهادی شامل ایمان به مبدا و معاد، اعتقاد به حقایق هستی، اعتقاد به حاکمیت قطعی سنن الهی، شفافیت در امور، جو یادگیرنده و ارزشی، وحدت در تصمیمگیری و قضاوت شهودی و ایمانی به نقش بیبدیل مدیران در تربیت جهادی دانشآموزان در قالب مواردی چون تقویت انتظار و امید، بسترسازی برای کسب شایستگی و غلبه ارزشمداری عقلایی پرداخت و به اهمیت هویت و تعریف آن اشاره کرد و خاطرنشان نمود: مهمترین تکلیف رشدی دوران نوجوانی، شکلگیری هویت تحت تاثیر 3 عامل اعتماد بنیادین، خصوصیات فردی و جامعهپذیری است. سطوح مختلف عوامل هویت ساز در 3 سطح فردی، میانی و کلان قابل بررسی است و ابعاد مختلف هویت شامل فردی، خانوادگی، اجتماعی، دینی و فرهنگی میشود.
عضو هیأت علمی پردیس خواهران در ادامه با توجه به دیدگاه بزرگان به فرایند شکلگیری هویت ایرانی- اسلامی اشاره کرد و در همین راستا به تعریف مقام معظم رهبری در این خصوص اشاره کرد و خاطرنشان نمود: با توجه به دیدگاه حضرت آقا هویت ایرانی اسلامی با هم سازگار بوده و بر یکدیگر تاثیر و تاثر متقابل دارند. این دو عنصر مهم در طول زمان هویت ملی و دینی ایرانیان را به وجود آوردهاند و رهآورد آن استقلال همه جانبه و مخالفت با فرهنگهای بیگانه و فساد برانگیز تمدن جدید، گرایش به اصول و هویت دینی و همبستگی ملی در برابر جنگ نرم رسانهای است.
دکتر موسیزاده در پایان ضمن پاسخ به سوالات حضار به تفصیل به نقش مدیران در تقویت عوامل موثر فردی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی بر هویت ایرانی- اسلامی دانشآموزان پرداخت.
نظر شما :