بایسته‌های رهبری حکمت بنیان در مدارس تشریح شد

۰۸ آبان ۱۴۰۲ | ۱۴:۲۸ کد : ۴۸۴۳ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۱۹۰

پیش نشست همایش ملی تعلیم و تربیت در گام دوم انقلاب اسلامی با تاکید بر تربیت انقلابی در منظومه فکری حضرت امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی با عنوان "بایسته‌های رهبری حکمت بنیان در مدارس" با ارائه دکتر نیره رحمانی در سالن بانو امین پردیس خواهران برگزار شد.

در این نشست دکتر رحمانی ضمن بیان مفهوم حکمت از دیدگاه اسلام به مولفه‌های رهبری حکمت بنیان اشاره نمود وتصریح کرد: عقلانیت وحیانی در واقع عقلی است که در پرتو وحی عمل می‌کند. رهبر یک مجموعه باید عقلانیت وحیانی و روش و تفکر نظام‌مند و نگاه یکپارچه به تعلیم و تربیت داشته باشد. بصیرت دینی و بینش توحیدی باعث می‌شود رهبر مجموعه در همه موارد حقیقت جویی را مدنظر قرار دهد. در همه مسائل ژرف‌نگر باشد و تخصص همه جانبه داشته باشد. رهبر حکمت بنیان لازم است به تخصص‌های جدید مسلط بوده و در عین حال به مبانی اسلامی و فلسفه آموزه‌های اسلامی آشنا باشد؛ اگر قرار است مجموعه‌ای رهبری حکیم داشته باشد باید به همه ساحت‌ها از ساحت علمی و پژوهشی تا اعتقادی و معنوی را در کنار هم مورد توجه قرار دهد. رهبر یک مجموعه باید به انسجام و وحدت سازمانی توجه ویژه داشته باشد و هدف‌های مجموعه را در راستای اهداف غایی سازمان قرار دهد؛ به صورت عمل کند تا اهداف و ارزش‌های سازمان همسو باشد؛ نیروی سازمانی خوب را شناسایی کند و اعتمادسازی نماید. حرف‌های کارکنان سازمان را بشنود و برای حل مسائل آنان وقت بگذارد و به طور مستمر اهداف و سیاست‌های سازمان را تبیین نماید تا برای همه عوامل سازمان یادآوری شود.

وی درادامه ضمن اشاره به تفاوت‌های رهبری با مدیریت خاطرنشان کرد: رهبر سازمان قدرت نفوذ و اثربخشی بر کارکنان سازمان را دارد البته نفوذ و اثربخشی باید معطوف به هدف باشد.

دکتر رحمانی در ادامه به 4 مولفه پیشگیری رشد مدار شامل نظارت تکاملی، مدیریت تمایلات انسانی، شایستگی محوری و نشاط بخش اشاره کرد و خاطر نشان نمود: رهبر مجموعه باید فضای معنوی و اخلاقی ایجاد کند و پاسخگوی تمام نیازهای دانش آموزان باشد. همه افراد مجموعه را ببیند. به سلامت روحی و جسمی افراد توجه کند.

وی در پایان ضمن پاسخ به سوالات حضار به عوامل موثر درون سازمانی و برون سازمانی بر رهبری حکمت بنیان اشاره کرد و در بخش عوامل درونی مواردی چون سرمایه انسانی، سرمایه هویتی، مسائل اقتصادی، ملاحظات اخلاقی و امکانات و فضای فیزیکی و در بخش برون سازمانی مواردی چون رشد و بالندگی خانوادگی، همکاری و تعاملات موثر و تأمین زیرساخت‌های لازم در نظام آموزش و پرورش را مورد بررسی قرار داد.  


( ۱ )

نظر شما :