بررسی نقش رهبری آموزشی آیت الله مهدوی کنی(ره)
همزمان با نهمین سالگرد ارتحال حضرت آیت الله مهدوی کنی(ره) نشست علمی با عنوان "نقش رهبری آموزشی آیت الله مهدوی کنی(ره)" با ارائه دکتر فاطمه صغری شفیعی، عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق(ع) و معصومه جیریایی، دانشجوی دکترای مدیریت آموزشی در روز چهارشنبه 26 مهر در سالن بانو امین پردیس خواهران برگزار شد.
در ابتدای نشست مذکور معصومه جیریایی ضمن عرض تسلیت به مناسبت نهمین ارتحال عالم ربانی و استاد اخلاق، حضرت آیت الله مهدوی کنی(ره) و ضمن محکومیت اقدام جنایتکارانه رژیم صهیونیستی علیه مردم بیگناه غزه، به تعاریف چشم انداز از نگاه اندیشمندان جهان پرداخت و آن را یک سکوی آموزشی دانست که بر ارزشهای سازمانی جذاب و الهام بخش تاکید مینماید و وضعیت مطلوبی برای آینده ترسیم میکند و هنجارهای موجود را به چالش میکشاند.
وی در ادامه به تحلیل و تشریح رویکردهای تعیین چشمانداز شامل رویکردهای از بالا به پایین و بالعکس و همچنین رویکردهای شهودی، تحلیلی و ترازیابی پرداخت و تصریح نمود: در رویکرد از بالا به پایین رهبر ایدههای ذهنی خودش را از بالا به پایین منتقل میکند و بر روشهای انتقال درست چشمانداز تاکید مینماید. در رویکرد پایین به بالا اشتراکگذاری و تبادل اطلاعات بین رهبر و پیروان اتفاق میافتد. در رویکرد شهودی ایده رهبر مورد توجه سازمان قرار میگیرد. در رویکرد تحلیلی رهبر از نظرات افراد در سازمان آموزشی به خصوص رهبران میانی استفاده میکند و در رویکرد ترازیابی استانداردهای سازمانهای مختلف را بررسی و بهترینها انتخاب میکند.
دانشجوی دکترای مدیریت آموزشی در ادامه به اهمیت درک چشمانداز توسط کارکنان اشاره کرد و افزود: این اهمیت از آن جهت است که کارکنان متعهدتر، مولدتر و موثرتر در جهت تحقق موفقیت بلند مدت سازمان گام بردارند.
وی در ادامه به ویژگیهای رهبری چشم اندازگرا پرداخت و افزود: رهبر چشم اندازگرا میداند به کجا میرود و میتواند با وضوح به دیگران نشان دهد؛ ارتباط عاطفی با کارکنان و اطرافیان برقرار میکند؛ هوش زیاد دارد؛ جوانب را میسنجد و بر اساس آن چشم انداز را طراحی میکند و واقعگرا است.
سپس دکتر شفیعی ضمن تسلیت به مناسبت رحلت استاد فقید به صورت موردی به نقش رهبری آموزشی آیت الله مهدوی کنی(ره) در ترسیم چشمانداز دانشگاه امام صادق(ع) پرداخت و به بررسی و تبیین اهداف کلان دانشگاه شامل تولید علم، تربیت نیروی انسانی، عرضه خدمات اجتماعی- فرهنگی و حوزه الگوی دانشگاهی مبادرت کرد.
وی در ادامه به تشریح رویکرد اولیه حضرت آیت الله مهدوی کنی(ره) یعنی رویکرد شهودی و در ادامه رویکردهای تدریجی، تکاملی، مشارکتی و اصلاحی پرداخت و نقش همه جانبه عالم فرزانه را در تبیین چشمانداز دانشگاه توضیح داد و افزود: ایشان در همه کارها از برنامه آموزشی تا پژوهشی و فرهنگی به چشم انداز وفادار بودند و به امر بازخوانی چشم انداز به یاران سازمانی میپرداختند.
عضو هیات علمی پردیس خواهران ضمن پاسخ به سوالات حضار به ویژگیهای شخصیتی حضرت آیت الله مهدوی کنی(ره) شامل خداباوری، مرگآگاهی، تواضع نسبت به توانمندسازی یاران سازمانی، پشتیبانی از دیدگاههای مبتنی بر واقعیت یاران سازمانی، دقت در جزئیات، اقتدار، صداقت، صراحت و داشتن بیان روان و شیرین به نقش آیت الله در تبیین استراتژیهای رسیدن به چشم انداز پرداخت و خاطرنشان کرد: شاهراه رسیدن به چشمانداز از نظر عالم ربانی و استاد اخلاق عبد بودن است.
نظر شما :