برگزاری کارگاه علم سنجی توسط کتابخانه و مرکز اسناد

۱۰ مهر ۱۴۰۲ | ۰۸:۱۰ کد : ۴۷۸۶ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۳۶۸

به همت کتابخانه و مرکز اسناد کارگاه علم‌سنجی ویژه اعضای هیأت علمی پردیس خواهران در روز شنبه 8 مهر در کتابخانه برگزار شد.  در این جلسه به مفهوم علم‌سنجی، اهداف و اجزای آن، تکنیک‌ها و بروندادهای علم‌سنجی و نتیجه‌گیری و نمونه‌های آن پرداخته شد.

سمیرا اسماعیلی، مدرس کارگاه در راستای مفهوم علم‌سنجی بیان کرد:  علم سنجی دانشی است که به مطالعه علم، فناوری و نوآوری می‌پردازد. در علم سنجی بیشتر از روش‌های آماری و کمی استفاده می‌شود ولی استنتاج تحلیل‌ها می‌تواند در سطح کمی و یا کیفی باشد. هدف علم سنجی، تحلیل الگوهای تولید علم و نوآوری و ارتباطات بین حوزه‌های مختلف علمی است.

در ادامه اهداف علم سنجی تحت عناوینی چون  تدوین سیاست‌ها و خط‌مشی‌های علمی و پژوهشی، مطالعه ارتباطات علمی و تحلیل استنادی، ارزیابی کمی و کیفی منابع و انتشارات علمی، بررسی برون‌داد، بازدهی، عملکرد و تأثیرگذاری علمی بررسی و تدوین شد.

سپس اجزای علم سنجی با مباحثی چون نظریه و مدل ها، داده ها، شاخص‌ها، نرم افزارها، پایگاه‌ها، سطوح و روش‌ها مورد مداقه و بررسی قرار گرفت.

در پایان ضمن پاسخ به سوالات حضار از سوی مدرس، نرم‌افزارهای مورد نیاز در علم سنجی شامل آماری، مصورسازی و ترسیم گراف، تحلیل شبکه‌های اجتماعی و مدیریت داده‌های کتابشناختی توضیح داده شد.


نظر شما :