موضوعشناسی و مسئلهیابی در فقه تربیت اعتقادی برگزار شد
جلسه دانشافزایی اعضای هیئت علمی با عنوان «موضوعشناسی و مسئلهیابی در فقه تربیت اعتقادی» توسط گروه فقه و حقوق اسلامی پردیس خواهران دانشگاه امام صادق علیه السلام، در روز یکشنبه 11 تیرماه سال جاری برگزار شد. در این جلسه دکتر پورعبدالله، عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع)، ضمن تبیین تفاوت فقه تربیت اعتقادی با فقه تربیت عبادی، تعریفی از تربیت دینی ارائه نمود. سپس فقه تربیت اعتقادی را فرآیند آموزش اعتقادات به متربی، تعقیب اقناع فکری و التزام درونی وی تعریف نمود که با مفاهیم آموزش عقاید و باورمندسازی مخاطب طی سه مرحله شناخت، پذیرش و محبت نیازمند است. همچنین ایشان به آیه 6 سوره تحریم، رساله حقوقی امام سجاد (ع)، وجوب تربیت اعتقادی از باب مقدمه واجب برای تربیت عبادی، روایات دال بر لزوم آموزش الفاظ لا اله الا الله و محمد رسول الله به فرزندان توسط والدین، سیره انبیاء و ائمه (ع) و روایات درباره وظیفه والدین در تعلیم و تربیت قرآن و احادیث به عنوان ادله وجوب تربیت اعتقادی اشاره نمود. عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع)، تفاوت تربیت اعتقادی با تربیت عبادی، وسعت دامنه متربیان، وسعت حدود سنی ولد ( متربی)، مولوی و توصلی بودن و واجب کفایی و تعیینی بودن را از موضوعات مهم در حوزه تربیت اعتقادی دانست. از منظر ایشان، مسائلی از قبیل اقتضای صیانت، لزوم تدارک الگوهای متناسب سنین دورههای سهگانه، لزوم تسریع و اولویتبخشی، منع یا جواز تقلید تربیت اعتقادی و تأثیر مفهوم رفق و مدارا در تربیت اعتقادی و شاخصهای تحقق حد نصاب اهداف تربیت اعتقادی، از مسائل مهمی هستند که بایستی به آنها پرداخته شده و تبیین صورت گیرد.
نظر شما :