دوره‌های آموزشی حقوق و تکالیف زوجین با محوریت حقوق و تربیت جنسی

۰۶ خرداد ۱۴۰۲ | ۰۸:۴۷ کد : ۴۶۴۲ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۲۴۶

کمیته دانشجویی انجمن علمی فقه و حقوق خانواده ایران با همکاری سازمان بسیج حقوق‌دانان تهران بزرگ اقدام به برگزاری نشست علمی با عنوان حقوق جنسی و تربیت جنسی زوجین نمود. این نشست علمی که در روز چهارشنبه 3 خرداد در سالن شهید مطهری پردیس خواهران برگزار شد، ذیل دوره‌های آموزشی حقوق و تکالیف زوجین برگزار می‌گردد. دکتر رقیه سادات مومن، عضو هیأت علمی پردیس خواهران و دکتر فهیمه محلاتی، استاد حوزه و دانشگاه به ارائه مطالب علمی در این حوزه‌ها پرداختند.

دکتر مومن در ابتدای نشست به سه رویکرد رایج در رابطه با غریزه جنسی اشاره کرد و تصریح نمود: یکی از این رویکردها سرکوب غریزه است که قرآن به صراحت اعلام کرده که در سیستم الهی چنین بحثی وجود ندارد. رویکرد دوم سیستم افراطی است که این نیز اصلا پذیرفته شده نیست و رویکرد و نظر سوم نگاه متعادل و مورد پذیرش اسلام است. به نحوی که از یک طرف قائل به سرکوب غریزه نیست و از سوی دیگر نیز بی بند و باری و نگاه افراطی مذموم شمارده می ‌شود.

وی در ادامه ضمن اشاره به اینکه پذیرش اسلام در نظام سیستماتیک به صورت حلقه های زنجیر بشریت را در سیر تکاملی هدایت می‌کند، به اهمیت مولفه اخلاق و تقدم آن بر حقوق در این عرصه اشاره کرد و خاطر نشان نمود: با توجه به خصوصی بودن این حیطه و محرمانگی آن، اثبات ادعاها کار راحتی نیست و آنچه اسلام به آن قوت می‌بخشد بحث اخلاق و تقواست. در نظام اخلاق و حقوق جنسی سه مورد مورد توجه است یکی خویشتنداری که به لزوم حاکمیت قوای عقل بر قوای شهوانی اشاره می‌کند. مورد بعدی پرهیز از تحریک است که مهمترین فلسفه حجاب و عفاف به این بخش برمی‌گردد و مورد سوم ارضاء متعادل است که تنها راه ارضاء غریزه جنسی ازدواج است. اسلام برای ازدواج ارزش‌گذاری مثبت می‌کند و آن را در قالب مواردی چون تشویق و ترغیب به ازدواج در سن مناسب، عبادت دانستن روابط صحیح جنسی زوجین را از مصادیق آن می‌داند.

عضو هیأت علمی پردیس خواهران در ادامه به رویکردهای حقوق‌دانان به نکاح اشاره کرد و افزود: برخی از حقوق‌دانان روابط جنسی و برخی توالد و تناسل را از اهداف و شروط نکاح ذکر می‌کنند اما به واقع نمی‌توان به شروط نکاح تک بعدی نگاه داشت. مشهور فقها با توجه به نص روایاتی که در خصوص بررسی شروط جنسی ضمن عقد نکاح وارد شده است، به نفوذ شرط عقیده دارند. از این روی با توجه به سکوت قانون مدنی در خصوص موضوع، حسب صراحت اصل یکصد . شصت و هفت قانون اساسی، باید براساس قول مشهور عمل نموده و نفوذ شرط عدم شرط رابطه جنسی را پذیرا شد.

دکتر مومن در ادامه به تعیین و محدوده حقوق و تکالیف جنسی زوجین و چیستی حقوق جنسی زوجین مبادرت کرد و به تبیین دقیق معنای تمکین و نشوز در فقه امامیه و حقوق ایران پرداخت.     

 


( ۱ )

نظر شما :