رهبری نوکیش با توجه به دگرگونی‌های معاصر در مدارس هزاره سوم

۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۱۱:۳۹ کد : ۴۶۱۹ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۱۷۲

سخنرانی علمی گروه معارف اسلامی و علوم تربیتی با موضوع «رهبری نوکیش با توجه به دگرگونی‌های معاصر در مدارس هزاره سوم » در روز شنبه 23 اردیبهشت ماه برگزار شد.

در این برنامه دکتر حیدر تورانی، استاد تمام پژوهشکده مطالعات آموزش و پرورش، ضمن بیان سازه‌های نرم رهبری نوکیشی به تبیین هر یک از این سازه‌‌ها پرداخت. از جمله سازه‌های نرم رهبری نو کیشی می‌توان به انعطاف‌پذیری، خلاقیت، نوآوری، صبوری، داشتن نگاه پیرامونی، داشتن اعتماد به نفس، ایجاد فرصت در سازمان، افزایش احساس مسئولیت شخصی و موارد دیگر اشاره کرد.

دکتر تورانی در ادامه به بیان کلیات و طرح مسأله پرداخت و مسأله اساسی در آموزش و پرورش را فرآیندهای آموزشی و تربیتی دانست. وی هم‌چنین نگاهی به رهبری در مدارس آینده داشت و ویژگی‌های رهبر آموزشی در مدارس آینده را مطرح کرد.

در پایان دکتر تورانی به تعریف رهبری نوکیش پرداخت و بیان کرد که رهبری نو کیش به عنوان رویکردی برای رهبری مدرسه بر پایه سه باور اصلی استوار است. که این سه اصل عبارتند از: 1- رهبران مدارس، رهبرانی آموزشی و تربیتی هستند، که باید نقش یادگیرنده نیز داشته باشند. 2-جهان به‌طور فزاینده‌ای در حال ارتباطات و تغییرات است و آموزش باید در برابر این تغییرات پاسخ‌گو باشد تا مدارس نیز هماهنگ با این تغییرات باشند. 3- آماده‌کردن همه دانش‌آموزان برای آینده مسئولیت ماست که این امر مستلزم وجود رهبران مدارسِ دارای تعامل مداوم است.


نظر شما :