نشست قلههای تهذیب با عنوان تربیت توحیدی برگزار شد
همزمان با ولادت امام حسن مجتبی علیه السلام نشست هفتم و هشتم قلههای تهذیب در راستای بزرگداشت آیت الله حاج سید علی قاضی (ره) و آیت الله علامه سید محمد حسین طباطبایی (ره) با موضوع تربیت توحیدی در محضر حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ محمد حسن وکیلی در دانشگاه امام صادق علیهالسلام پردیس خواهران بصورت مجازی برگزار شد.
حاج شیخ محمد حسن وکیلی در ابتدای این نشست مطالبی را پیرامون مکتب تربیتی آقای قاضی و علامه طباطبایی با محوریت نظام تربیت توحیدی مطرح نمود و افزود: مکاتب تربیتی مختلف در وهله اول به اعتبار مبانی و اهداف و در مرحله دوم به اعتبار برنامهها و روش حرکت از هم تفکیک میشوند.
وی در ادامه ضمن تبیین نظام تربیت توحیدی در بخشهایی چون مبانی؛ جهانبینی توحیدی؛ یعنی یگانگی خداوند متعال در همه جهات تصریح کرد: توحید در نگاه ابتدایی توحید در خالقیت است، ولی توحید قرآنی معنای عمیقتری دارد. یگانگی خداوند و بیشریک بودنش منحصر در خالقیت نیست بلکه در هیچ موضوعی شریک ندارد و هیچ صفت کمالی نیست مگر اینکه منحصر است در خداوند، در این مکتب خداوند با مخلوقاتش در هیچ جهتی شریک نیست. قرآن صفات را در خدا منحصر میکند. لذا با این نگاه مخلوقات همگی فقیر و محتاج اند.
حجت الاسلام و المسلمین محمد حسن وکیلی در ادامه خاطرنشان کرد: اهداف؛ سعادت انسانی و نهایت درجه انسانی فهمیدن حقیقت توحید است. هر مکتبی برای انسان هدفگذاری خاصی دارد؛ مکاتب مادی انسان را به لذت های مادی دعوت میکنند. دستهای از مکاتب الهی انسان را به نعمتهای نسیه و پاداش اخروی دعوت میکنند. دستهای دیگر به نعمت های نقد از جنس مهارتهای خارقالعاده دعوت میکنند. دسته بعدی نیز به دنبال حال خوش معنوی و نور و آرامش حاصل از عبادت هستند. اما بالاترین افق و هدف را قرآن کریم بیان فرموده، هم وعدههای نقد دارد، وعده نسیه را هم انکار نمیکند و آن ادعو الی الله... است. به خود خدا و بالاترین لذت معنوی که اتصال به خداوند متعال است، دعوت میکند.
وی در پایان ضمن پاسخ به سوالات حضار فرمود: در این مکتب ریشه رذایل خشکانده میشود؛ رذایلی مثل عُجب، تکبر، بخل، حسادت و غیره. زیرا ریشه اصلی رذایل هم دلبستگی انسان به خودش است و هم به مخلوقات. با تمرکز بر توحید یک سری از صفات اخلاقی درمان میشود که در مکاتب دیگر هیچگاه درمان نمیشوند. اگر نگاه توحیدی نداشته باشیم رذائل را کم میکنیم اما ریشهکن نمیکنیم. برخی رذائل مانند عُجب اصلا راه درمانی غیر از توحید ندارند.
نظر شما :