ظرفیت فلسفه اسلامی برای ورود به مباحث فلسفه تعلیم و تربیت بررسی شد
نشست علمی تخصصی با عنوان ظرفیت فلسفه اسلامی برای ورود به مباحث فلسفه تعلیم و تربیت ویژه اعضاء هیأت علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی توسط واحد پژوهشی حکمی قرآنی با ارائه حجتالاسلام دکتر سعید بهشتی، عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی در روز چهارشنبه 12 بهمن در سالن شهید بانو امین دانشگاه امام صادق(ع) پردیس خواهران برگزار شد.
دکتر بهشتی در این نشست ضمن ارائه تاریخچهای از فلسفه اسلامی به ظرفیتهای فلسفه اسلامی برای ورود به فلسفه تعلیم و تربیت پرداخت و دو محور محتوایی و روش شناختی را در این زمینه بررسی کرد.
وی در ادامه ضمن اشاره به کاملترین نماد فلسفه اسلامی یعنی حکمت متعالیه به معرفی کتب فیلسوفانی چون صدرالمتالهین شیرازی، شهابالدین سهروردی و شیخ الرئیس بوعلی سینا پرداخت و در ادامه به بررسی مباحث محتوایی فلسفه اسلامی مبادرت کرد.
حجتالاسلام دکتر سعید بهشتی در ادامه در بخش محتوایی به حکمت الهی شامل حکمت نظری و عملی اشاره کرد و افزود: در فلسفه تعلیم و تربیت بخش فلسفی دانش به حکمت نظری و بخش تعلیم و تربیت به حکمت عملی مربوط میشود به طوریکه حکمت نظری در فلسفه اسلامی پایه و مبنای حکمت عملی است؛ بر همین اساس بخش فلسفی در فلسفه تعلیم و تربیت پایه و اساس بخش تربیتی است. درواقع فلسفه چیزی جزء تربیت انسان نیست به طوریکه ما فلسفه میخوانیم تا کامل شده و تربیت شویم.
وی در پایان ضمن پاسخ به سوالات حضار به بحث روش شناختی فلسفه تعلیم و تربیت مبادرت کرد و سلوک عقلی، قلبی و وحیانی را در این راستا تبیین نمود.
نظر شما :