تربیت دینی در ایران معاصر، چیستی و چگونگی آن تبیین شد
دفتر مطالعات و تحقیقات علمی با همکاری گروه علوم تربیتی و معارف اسلامی اقدام به برگزاری نخستین نشست از سلسله نشستهای تربیت انسان دین مدار با عنوان «تربیت دینی در ایران معاصر، چیستی و چگونگی» نمود. در این نشست که در روز شنبه 28 آبان به صورت حضوری در پردیس خواهران برگزار شد، حجت الاسلام دکتر محمود نوذری؛ دانشیار گروه علوم تربیتی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به ایراد سخنرانی در زمینه تربیت دینی و نهادهای تاثیرگذار در این زمینه پرداخت.
دکتر محمود نوذری ضمن اشاره به دغدغه اندیشمندان در زمینه تربیت دینی در مدارس و دانشگاهها، به تاریخچه شروع ایدهپردازی در این زمینه و تغییراتی که در این راستا پدید آمد پرداخت و بیان کرد: در حوزه تربیت نسل جوان به یک نظام تربیتی پویا نیاز داریم که به طور دائم حوزه تحولات فرهنگی غرب را رصد کند. سرعت تحولات فکری در غرب در دوران معاصر بسیار شدید شده است و به طور خاص برایمان طرحریزی میکنند؛ لذا در این شرایط ما دائما باید رصد کنیم، تولید دانش کنیم، به دانش تولید شده عمل کنیم، بازخورد بگیریم و دوباره عمل کنیم.
وی در ادامه ضمن اشاره به مفهوم تربیتی دینی که همان پرورش دینداری و پایبندی به دین است افزود: همانطور که میدانیم چنین تربیتی سبب سعادت انسان میشود؛ لذا باید سعادت انسان را به خوبی درک کنیم تا بتوانیم تربیت دینی را بفهمیم. دینداری جنبه روانشناختی، اجتماعی و تاریخی دارد.
دانشیار گروه علوم تربیتی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در ادامه تصریح کرد: در تولید علم به خوبی کار کردهایم؛ اما در علم کارآمد خوب کار نکردهایم. درواقع درحوزه کار اسلامی، آنجا که باید تصمیم گرفته شود کارآمد نیستیم. اگر به دنبال دانش تربیتی هستیم به ویژه مدیران باید دنبال ایدههای کارآمد باشند. انسان باید خودش را مقابل جهاد با شرک ببیند تا حرکت کند. در این سالها مجموعه تجارب علمی و عملی غنی داریم که میتواند خیلی از نیازهای ما را برطرف کند؛ اما نیاز به بازنگری در فهم هدف، تولید دانش و تاسیس مدرسه داریم.
وی در پایان ضمن معرفی نهادهای موفق در زمینه تربیت انسان دینمدار، به ستونهای ساختمان ایمان اشاره کرد و خاطر نشان نمود: توانمندسازی نیروهای درونی شامل عقل، استدلال، تخیل همچنین تقوا و تزکیه، ایمان عقلی، مرتبه قلبی و اراده در جاری شدن کارها از ستونهای ساختمان ایمان هستند.
دکتر نوذری در پایان ضمن پاسخ به سوالات حضار بیان کرد: باید به مبنای معرفتی افراد توجه کنیم و با توجه به سن هر فرد نظام روانی او را بشناسیم. در نهایت معرفت فلسفی و دینی باید به معرفت تجربی و عمل منجر شود.
نظر شما :