به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی نشست تخصصی سواد رسانه برگزار شد

۲۸ آبان ۱۴۰۱ | ۰۸:۱۳ کد : ۴۲۹۵ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۴۲۹

کتابخانه و مرکز اسناد دانشگاه امام صادق(ع)- پردیس خواهران به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی اقدام به برگزاری نشست تخصصی با عنوان "سواد رسانه"  نمود. این نشست با ارائه دکتر محسن حاجی زین العابدینی، عضو هیأت علمی علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه شهید بهشتی در روز چهارشنبه 25 آبان در سالن بانو امین در پردیس خواهران برگزار شد.

دکتر حاجی زین العابدینی در این نشست ضمن اشاره به مباحثی چون پیش‌بینی، آینده‌پژوهی، آینده‌گرایی، آینده‌نگاری و پسا آینده‌نگاری بیان کرد: راهبرد در سواد رسانه نگاه به سوی آینده است. یعنی شناختی که در این زمینه در حال حاضر کسب می‌کنیم در آینده نتایج آن را می‌بینیم و نگاه انتقادی در این زمینه بسیار راهگشاست.

وی در ادامه به معرفی رسانه‌های گرم و سرد و ویژگی‌های آن پرداخت و به تشریح جوامع بشری شامل جوامع اولیه، ایلیاتی، روستایی، شهری، صنعتی، اطلاعاتی اقدام نمود.

عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی ضمن اشاره به اینکه اطلاعات پردازش شده و اطلاعات به اشتراک گذاشته شده قدرت است به نظریه مغز اجتماعی اشاره کرد و آن را یکی از عوامل به قدرت رسیدن رسانه‌ها دانست. عامل دوم در به قدرت رسیدن رسانه‌ها کسب درآمد است. رسانه‌ها با دادن سرویس رایگان به مخاطبان، آنها را به عنوان هدف و مشتری اصلی می‌بینند و از راه تبلیغات و فروش داده و اطلاعات به درآمدزایی می‌پردازند. البته همه رسانه‌های اجتماعی کارکرد منفی ندارند. این ما هستیم که باید با تقویت تفکر انتقادی به استفاده بهینه از رسانه‌ها بپردازیم و رژیم رسانه‌ای خود را اصلاح کنیم و اجازه ورود هر نوع اطلاعاتی را به مغزمان ندهیم.

مدرس علم اطلاعات و دانش شناسی در ادامه به برشمردن انواع سواد پرداخت و به تشریح و توصیف سواد اطلاعاتی شامل توانایی دسترسی به اطلاعات و ارزیابی آن و همچنین سواد رسانه‌ای یعنی توانایی شناخت رسانه، درک و ارزیابی انتقادی جنبه‌های مختلف و محتوای رسانه‌ها جهت خلق ارتباطات در زمینه‌های گوناگون پرداخت. نکته قابل توجه در این زمینه این است که در سواد رسانه دیدگاه شخصی مبنای قضاوت است باید خود فرد به توانایی ذهن نقاد برسد و استفاده او از رسانه آگاهانه باشد.


نظر شما :