دومین جلسه فلسفه برای کودک به همت انجمن علمی دانشجویی فلسفه برگزار شد

۱۰ آبان ۱۴۰۱ | ۱۳:۴۶ کد : ۴۲۵۵ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۲۴۹

به همت انجمن علمی دانشجویی فلسفه دومین جلسه از سلسله جلسات فلسفه برای کودک با حضور دکتر صدر در روز شنبه ۷ آبان ماه ۱۴۰۱ در پردیس خواهران برگزار شد.

دکتر صدر در جلسه دوم ضمن مرور مباحث جلسه اول به انواع تفکر مورد نیاز در فبک، تفاوت نقد و تفکر انتقادی در فلسفه، و تفکر خلاق و خلاقیت در هنر  پرداخت.

وی در ادامه ضمن اشاره به ویژگی والدین گفت: ویژگی ذاتی مادر تفکر خلاق و ویژگی ذاتی پدر در خانواده تفکر انتقادی است و ترکیبی از این دو تفکر، مطلوب نهایی در مسیر تفکر است. شاید به همین علت مؤیداتی از این 2 تفکر در قرآن کریم نیز وجود دارد. از آنجایی که به طور کلی هدف متیو لیپمن تربیت شهروند دموکراتیک در جهت وصول به جامعه دموکراتیک است. او برنامه خود را از مدرسه شروع کرده و سعی می‌کند مسائل مبتلابه را به کلاس بیاورد تا افراد، فلسفه را زندگی کنند.

دکتر صدر در ادامه ضمن اشاره به مولفه‌ها و پیش فرض های لیپمن شامل بازتعریف فلسفه برای برقراری ارتباط معنادار تعلیم و تربیت با آن، تحول در معنای آموزش و شباهت فرآیند آن با فرایند کندوکاو، عدم ورود مفاهیم دینی در کلاس های درس به تشریح هر کدام به تفکیک پرداخت.

وی در راستای مولفه های مذکور افزود: لیپمن به جای طرح مسائل فلسفی و یا پاسخ دادن به سوال‌های فلسفی، محرک پرسشگری را فراهم کرده و به کودک اجازه فکر، نقد و ایده پردازی می‌دهد. بنابراین کودک همچون یک فیلسوف تفلسف کرده و به کمک جمع، به نتیجه مطلوب می‌رسد. طبق دیدگاه لیپمن حقیقت واحدی وجود ندارد که بتوان به آن دست یافت، اما هر کس بهره ای از حقیقت دارد. از دیدگاه لیمپن آموزش در حقیقت فراهم آوردن شرایط و رویه هایی است که زمینه‌ی کاوش و ادراک درست را به بهترین و موثرترین شیوه مهیا کند. لیپمن ورود مفاهیم دینی به کلاس را مانع اندیشه‌ورزی می‌داند، این درحالی است که ریشه تمام مفاهیم بنیادین و فلسفی در دین است.

دکتر صدر در ادامه ضمن توصیف و تشریح دیدگاه‌های لیپمن تصریح نمود: از دیدگاه لیپمن تسهیلگر یا معلم فبک باید فلسفه خوانده یا آشنا با فلسفه باشد. زیرا در فبک سوالات به 4 دسته تقسیم می‌شوند و تنها سوالاتی مهم و مربوط به p4c است که از دل داستان ایجاد می‌شوند اما ربطی به داستان ندارد و پاسخش نیز در داستان و علم تجربی نیست؛ اینها همان سوال های بنیادینی هستند که افراد زیادی پاسخ هایی برای آنها ارائه کرده اند اما هنوز پاسخ قطعی ندارد!

گفتنی است در پایان جلسه به تعدادی از رویکردها و فعالان حوزه فبک در خارج و ایران اشاره شد و دیدگاه و عملکردشان مورد نقد و بررسی قرار گرفت.


( ۱ )

نظر شما :