دلالت‌ها و مولفه‌های ساختاری محیط یادگیری کلاس در مدارس با رویکرد خاص(اسلامی) با تاکید بر تفاوت­‌های جنسیتی در جلسه دفاعیه مورد ارزیابی قرار گرفت

۰۴ آبان ۱۴۰۱ | ۱۴:۱۹ کد : ۴۲۲۹ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۴۴۲

جلسه دفاع از پایان نامه زهرا جان نثاری، دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد رشته  مدیریت آموزشی با عنوان «دلالت‌ها و مولفه‌های ساختاری محیط یادگیری کلاس در مدارس با رویکرد خاص(اسلامی) با تاکید بر تفاوت­‌های جنسیتی » در روز  یکشنبه 24 مهر ماه برگزار شد.

پژوهش حاضر با هدف بررسی دلالت‌­ها و مولفه‌­های ساختاری محیط یادگیری کلاس در مدارس با رویکرد خاص(اسلامی) باتاکید بر تفاوت­های جنسیتی انجام شد. یافتهها نشان داد: مولفه‌های ساختار محیط یادگیری از نظر مدیران در 3 کد منتخب (بعد) و4کدمحوری (مقوله) دسته­بندی می­شود. کدهای منتخب تحت عنوان بعد آموزشی، بعد پرورشی و ساختار سازمانی نام­گذاری شد. برای بعد آموزشی 7کد محوری یا مقوله به دست آمد که عبارتند از: ،1-مرجعیت،2-جو روانی-اجتماعی،5-نقش معلم،6-کیفیت تدریس،7-بعد محتوایی،8-تفاوت های فردی و جنسیتی و9-بعد فیزیکی و بعد پرورشی شامل 5کد محوری یا مقوله بود که عبارتند از 1-نقش و الگوی ارتباطی خانواده،2-چشم­انداز ارزشی مدرسه،3-سیاست­ها و رویکرد تربیتی مدرسه،4-نقش و الگوی ارتباطی مشاوره 5-ابعاد و رویکرد مهارت­آموزی و بعد ساختار سازمانی شامل4کد محوری یا مقوله که عبارتند از1-نقش مدیر،2-قوانین مدرسه،3-سبک تصمیم گیری در مدرسه4-اهداف و چشم اندازهای مدرسه است. یافته­های این پژوهش نشان­دهنده باور مدیران و معلمان مدارس اسلامی به رویکرد جنسیتی در مدارس بوده لذا با توجه به تاکید بر نقش جنسیت در نظام آموزشی؛ مدرسه اسلامی می­بایست تا اقداماتی جهت متناسب‌سازی فضاهای فیزیکی، آموزشی، تربیتی با نیازهای ویژه و تفاوت­های جنسیتی دانش­آموزان هم­چنین تأکید بر فراهم آوردن الزامات نهادینه‌سازی فرهنگ ایمانی در مدارس انجام دهد.

استاد راهنمای این پایان نامه دکتر گودرزی و استاد مشاور دکتر موسی زاده، از اعضای هیأت علمی پردیس خواهران بودند. همچنین  دکتر برادران حقیر و دکتر میرغفوریان، از اعضای هیأت علمی پردیس خواهران داوری این پایان نامه را به عهده داشتند که  به بیان نقد و نظرات خود درباره اثر مذکور پرداختند.


نظر شما :