به مناسبت هشتمین سالگرد رحلت آیت الله مهدوی کنی(ره):

روش‌های هدایتگری قرآن کریم با توجه به دیدگاه آیت الله مهدوی کنی(ره) تبیین شد

۲۶ مهر ۱۴۰۱ | ۰۹:۵۹ کد : ۴۲۰۲ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۱۹۲

دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله مهدوی کنی(ره) در راستای هشتمین سالگرد رحلت آن عالم ربانی اقدام به برگزاری نشستی با عنوان "تبیین روش هدایتگری قرآن کریم از دیدگاه آیت الله مهدوی کنی(ره)" با سخنرانی دکتر محمد عترت دوست، استادیار گروه الهیات دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی نمود.

دکتر عترت دوست ضمن در این نشست در دو بخش شامل پذیرش نظریه هدایت‌گر بودن قرآن کریم و همچنین روش‌های هدایت‌گری قرآن کریم به بررسی دیدگاه‌های آیت الله مهدوی کنی(ره) پرداخت.

وی در بخش نخست به موضوع هدایت به عنوان مهم‌ترین رسالت قرآن کریم پرداخت و ضمن استناد به بیانات حاج آقا مهدوی کنی(ره) تصریح نمود: حتی مطالبی که در قرآن کریم به حسب ظاهر از حوزه رسالت قرآن و بیان احکام و عقاید اسلامی خارج است به طور مثال بحث چگونگی نزول باران و فرایند تولید آن و یا مسأله خلقت آسمان‌ها و زمین و دیگر علوم طبیعی و تجربی هم به عنوان بخشی از حقایق طبیعی یا فلسفی جهان هستی در مسیر هدایت تکوینی و تشریعی قرار دارد. به این معنا که خداوند متعال می‌خواهد انسان‌ها را از طریق این موارد متوجه خویش کند که این همان هدایت است.

دکتر عترت دوست در ادامه و در بخش دوم مباحث، به تشریح و تبیین روش‌های هدایتگری در قرآن کریم با توجه به دیدگاه‌های آیت الله مهدوی کنی(ره) پرداخت و این روش‌ها را شامل استفاده از تمثیل، بشارت و انذار، اقامه براهین عقلی دانست و خاطرنشان کرد: مراحل هدایت یافتن توسط امثال قرآنی در قالب سه محور تذکر، تفکر و تعقل صورت می‌پذیرد. سبک بیانات قرآنی و استفاده از مثال‌های لطیف و دقیق، خود یکی از وجوه معجزه این کتاب است و این مثال‌های کوچک و بزرگ برای هدایت انسان‌ها به کار رفته و یک سبک آموزشی برای تعلیم و تعلم است؛ لذا الگوگیری از سبک تمثیل‌های قرآنی زمینه‌های هدایت بسیاری از مردم را فراهم می‌کند و این بهترین نوع تبلیغ است.

استادیار گروه الهیات دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی در ادامه با توجه به نظرات حاج آقا مهدوی کنی(ره)، به ارائه تعریف صحیح و کامل از مفاهیم انذار و تبشیر پرداخت و نقش ترکیبی تشویق و تنبیه را در رشد انسان را بررسی کرد و به رفع شبهه تهدیدی بودن زبان قرآن کریم مبادرت کرد و در همین راستا افزود: اینکه برخی افراد انذار را فقط ترساندن و تهدید کردن معنا کرده‌اند اشتباه است. به هیچ عنوان در کلام پیامبر(ص) و آیات قرآنی تهدید وجود ندارد؛ بلکه همه‌اش خبر است. خبر از اینکه چه دستورالعمل‌های جدیدی وضع شده و خبر از اینکه چه مجازات‌هایی برای مجرمین و کسانی که به قوانین احترام نگذارند وضع شده است. در قانون اساسی نیز همین گونه است و هیچ کس تاکنون مدعی نشده که قانون اساسی مردم را تهدید می‌کند.

وی در ادامه ضمن تبیین چرایی انذار و حدود آن خاطرنشان کرد: با وجودی که طبق آیه قرآن مطرح شده انذار برای کافران سودی ندارد؛ اما برای اتمام حجت و تکمیل کردن رسالت در ابلاغ پیام وحی به همگان، هر دو نوع انذار و تبلیغ دین واجب است.

دکتر عترت دوست در ادامه به موضوع شک و شبهه و احترام قرآن کریم به این مسئله بیان کرد: به طور کلی روش قرآن کریم این است که به سوالات و شبهات مخالفین و موافقین احترام گذاشته و به صورت قاطع و صریح به آنها پاسخ می‌دهد و این یکی از مهمترین آموزه‌های دین اسلام و قرآن کریم است که اول باید به سوالات و شبهات احترام گذاشته و اجازه دهیم مطرح شوند و دوم باید تلاش کنیم به صورت خیلی شفاف و صریح تا جایی که در توان داریم به سوالات پاسخ دهیم.

     


نظر شما :