آیت الله مهدوی کنی(ره) در کسوت استاد راهنما

۲۴ مهر ۱۴۰۱ | ۱۴:۵۶ کد : ۴۱۹۰ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۵۵

دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله مهدوی(ره) در اولین روز از هفته به مناسبت هشتمین سالگرد رحلت حضرت آیت الله مهدوی کنی(ره) ویژه برنامه‌ای با عنوان "آیت الله مهدوی کنی(ره) در کسوت استاد راهنما" با سخنرانی دکتر صدیقه مهدوی کنی، عضو هیأت علمی پردیس خواهران، دکتر منیر حق خواه، عضو هیأت علمی پردیس خواهران و دکتر عادل پیغامی، عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق(ع) در روز شنبه 23 مهرماه به صورت مجازی برگزار شد.

در ابتدای این نشست دکتر مهدوی کنی، دختر بزرگوار آیت الله مهدوی کنی(ره)، به برخی از آثار و کتب ایشان همچون مقدمه اخلاق عملی اشاره نمود و خاطر نشان کرد: حاج آقا در بحث‌های علمی و ایده‌های تخصصی همواره به دوگانه‌ای بین اخلاق و فقه توجه می‌کردند. در بحث‌ها و گفتمان‌های حاج آقا اخلاق جایگاه ویژه‌ای داشت و به آن اعتقاد قلبی داشتند.   

وی در ادامه به ذکر خاطراتی از دوران تحصیل و  بهره‌مندی از دیدگاه‌های علمی حاج آقا پرداخت و خاطرنشان کرد: حاج آقا وقتی می‌دیدند دانشجویان‌ شان مطالعه می‌کنند به خوبی راهنمای آنان در مسائل علمی بودند و خودشان راجع به موضوعات مطروحه وقت می‌گذاشتند و فکر می‌کردند. درواقع مسائل علمی برایشان موضوعیت داشت و ذهن فعالی داشتند و مدام به آنها فکر می‌کردند و هر بار با نکات تکمیلی درباره آن صحبت می‌کردند.

در ادامه دکتر پیغامی به ذکر برخی از ویژگی‌های آیت الله مهدوی کنی(ره) در محافل علمی پرداخت و خاطرنشان کرد:  ایشان در راهنمایی اینجانب در مباحث علمی بسیار تاثیرگذار بودند. بسیار وقت می‌گذاشتند همه مطالب ارسالی را سطر به سطر با دقت می‌خواندند و نظر می‌دادند. در جلسات بحث و گفتگوی علمی با علاقه و اشتیاق به تضارب اندیشه گوش می‌دادندو در بحث‌ها مشارکت می‌کردند. در حین بحث نوآوری داشتند و به مسئله موضوع شناسی توجه ویژه داشتند.

در ادامه دکتر حق خواه به ذکر خاطراتی درباره آیت الله مهدوی کنی (ره) در کسوت استاد راهنما اشاره کرد و افزود: آیت الله مهدوی کنی(ره) استادی مسئول، محافظ و قیم شاگردان بودند. در خلال مباحث‌شان عجین بودن مباحث فقهی به مباحث اخلاقی در کنار کرامات عملی به چشم می‌خورد. در فضای جلسات علمی اوج ملاحظات خودشان را بروز می‌دادند و طوری رفتار می‌کردند که دانشجو جرأت می‌کرد در مباحثه‌های علمی وارد شود و به بحث و مناظره علمی بپردازد. از دانشجو تعریف می‌کردند. تشویق می‌کردند. حمایت می‌کردند. با وجود مشغله‌های زیادی که در سمت‌های مختلف داشتند ولی هنگامی که مسئولیت راهنمایی یا مشاوره پایان‌نامه‌ای را به عهده می‌گرفتند به ابعاد مختلف کار توجه ویژه داشتند و بسیار مسئولانه کار را دنبال می‌کردند.    


نظر شما :