الگوی ارتباط موثر در سوره مبارکه نمل

۲۰ مهر ۱۴۰۱ | ۱۵:۱۴ کد : ۴۱۷۵ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۲۲۴

به همت دفتر مطالعات و تحقیقات علمی معاونت پژوهشی و فناوری کرسی ترویجی، عرضه و نقد دیدگاه‌های علمی دانشگاه امام صادق(ع) با عنوان "الگوی ارتباط موثر در سوره مبارکه نمل" در روز چهارشنبه 20 مهر در پردیس خواهران برگزار شد. شایان ذکر است دکتر طاهره محسنی، عضو هیأت علمی پردیس خواهران به عنوان ارائه کننده، دکتر علی چیت سازیان، عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق(ع) و دکتر نیکو دیالمه، عضو هیات علمی پردیس خواهران به عنوان ناقدان کرسی و دکتر اکرم گودرزی به عنوان دبیر علمی کرسی در جلسه حضور یافتند و به ارائه مباحث علمی در رابطه با موضوع مطروحه پرداختند.

در ابتدای کرسی دکتر محسنی با توجه به آیات سوره نمل با روایت داستانی به مقوله گفتگو بین حضرت سلیمان (ع) و ملکه سبا پرداخت و با ارائه مفهومی از ارتباط موثر، عوامل این ارتباط را در آیات مذکور بررسی کرد و 6 مولفه ارتباط موثر را در قالب طرحی ارائه نمود. وی با ارائه مصادیقی در ارتباط حضرت سلیمان با خدای خود و محیط پیرامون و موجودات پیرامون خود، نحوه ارتباط موثر و مولفه‌های آن را تبیین نمود.

در ادامه دکتر دیالمه، ناقد جلسه به ارائه نقطه نظرات خود در قالب پرسش‌هایی مبادرت کرد و بیان نمود: یکی از پرسش‌های اساسی در این اثر علمی این است که آیا عوامل ارتباط موثر از پیش مفروض شده و مصادیق آن در آیات مشخص گردیده و یا اینکه طبق آیات و بدون پیش فرض مولفه‌های ارتباط موثر از آیات استخراج شده است که در مورد دوم درواقع با آیات مولفه‌های ارتباطی مورد تائید قرار می‌گیرد و لازم است این مسئله در تحقیق مشخص گردد. نکته بعدی اینکه مفهوم ارائه شده از ارتباط موثر و اثربخشی نیاز به بسط بیشتری دارد و مفهوم ارائه شده بیشتر نشان از تفاهم در ارتباطات است. درحالیکه ارتباط موثر به تغییر کنش و نگرش و عواطف و احساسات و غیره نیز می‌پردازد و به این موارد نیز توجه می‌کند.

سپس دکتر چیت سازیان، ناقد کرسی ضمن تبریک به مناسبت میلاد با سعادت رسول اکرم(ص) و امام صادق(ع) و هفته وحدت و همچنین تبریک به مناسبت چهلمین سالگرد تاسیس دانشگاه امام صادق(ع) و گرامیداشت یاد و خاطر موسس دانشگاه، حضرت آیت الله مهدوی کنی(ره) بیان کرد: در زمان مواجهه با قرآن لازم است از استراتژی‌های مختلفی بهره بگیریم به طور مثال آیه محور، سوره محور، موضوعی و داستان محور و در این اثر علمی، استراتژی داستان محور انتخاب شده است؛ لذا لازم است این مورد در بیان مسأله به روشنی بیان شود. وی در ادامه افزود: لازم است برای غنای بیشتر اثر مذبور، سطوح ارتباطات تبیین شود و مشخص گردد که ارتباطات در این اثر در سطح میان فردی، حمایت‌گری، هدایت‌گری، اداری، حق و باطل و یا دیپلماتیک مورد بررسی قرار گرفته است. عدم توجه به سطح تحلیل موضوع را برای خواننده مخدوش کرده و بالعکس مشخص نمودن خط مرزها مدل‌سازی را پویاتر نموده و ظرافت برداشت از آیات را زیباتر نشان می‌دهد.  


نظر شما :