اولین جلسه کارگاه آموزشی مرور سیستماتیک برگزار شد
به همت دفتر مطالعات و تحقیقات دانشجویی و با همکاری گروه علوم تربیتی و معارف اسلامی، اولین جلسه کارگاه آموزشی مرور سیستماتیک با ارائه دکتر خدیجه ابوالمعالی در روز شنبه 16 مهر به صورت حضوری برگزار شد. جلسه دوم این کارگاه شنبه هفته آینده مورخ 23 مهر برگزار میگردد.
دکتر ابوالمعالی در جلسه نخست کارگاه به تشریح و مقایسه مرور زمینهای و مستقل پرداخت و تصریح نمود: مرور مستقل روشمند است. قابل دفاع است و اعتبار بیشتری دارد و اهدافی که در مرور سیستماتیک داریم میتوانیم با مرور مستقل دنبال کنیم. اگر مرور سیستماتیک را به خوبی انجام دهیم میتوانیم یک هویت جدیدی به موضوع مورد بررسی بدهیم. مرور سیستماتیک درواقع عمل ترکیب توأم با خلاقیت و نوآوری است.
وی در ادامه به انواع مرور سیستماتیک شامل توصیفی، تائیدی، توسعهای و انتقادی پرداخت و اقسام مختلف هر کدام از مرورها را برشمرد و افزود: مرور توصیفی زمانی به کار میرود که با اطلاعات زیادی مواجه هستیم و میخواهیم یک گزارش کلی در مورد موضوع مورد نظر بدهیم. در این مرورها سوال تحقیق کلی و باز است و عمدهترین کار در این مرور دستهبندی و طبقهبندی مطالب است. اما مرور تائیدی از دقت بیشتری در مقایسه با سایر روشها برخوردار است. در این مرور سوالها خاص و محدود میشود. ممکن است دنبال رد و یا تائید فرضیه باشیم. در این مرور مطالعات همگن بوده و غربالگری سختتری دارد. مرور توسعهای بیشتر جنبه اکتشافی دارد و به نوآوری منجر میشود و مرور انتقادی به ارزیابی پژوهشهای قبلی میپردازد و با توجه به ارزیابیهای صورت گرفته کیفیت پژوهشهای قبلی را میسنجد و کمبودها و خلاءهای آن را بیان میکند.
وی در پایان ضمن پاسخ به سوالات حضار به نحوه تدوین پروتکل مرور در قالب شناسایی و انتخاب مطالعات اولیه، استخراج داده، تجزیه و تحلیل دادهها و ترکیب دادهها پرداخت.
نظر شما :