بررسی چالش فلسفی مسئله احکام عدم در قالب یک روش تدریس موثر

۱۱ تیر ۱۴۰۱ | ۱۲:۴۳ کد : ۴۰۰۶ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۱۵۳

جلسه دانش‌­افزایی اعضای هیئت علمی گروه فلسفه و کلام اسلامی با عنوان "بررسی چالش فلسفی مسئله احکام عدم در قالب یک روش تدریس موثر" با ارائه دکتر سلیمانی، عضو هیئت علمی پردیس خواهران در روز یکشنبه 22 خرداد ماه سال جاری به صورت حضوری برگزار شد.

در ابتدای این جلسه، دکتر سلیمانی ضمن اشاره به معنای عدم و احکام آن، با طرح شبهه ناظر به حکم "المعدوم المطلق لایخبر عنه" بحث را ادامه داد. بر اساس این شبهه، این قضیه خودش، خودش را نقض می‌کند زیرا می‌گوید از معدوم مطلق خبر داده نمی‌­شود؛ در حالی که همین عبارت یک خبر از معدوم مطلق است.

وی با توجه به دو بیان متفاوت علامه طباطبایی(ره) برای حل شبهه معدوم مطلق در کتاب «نهایه الحکمه» و «بدایه الحکمه»، ضمن تشریح انواع حمل، به صورت مبسوط به بررسی هر دو بیان پرداخت. معدوم مطلق از آن جهت که عین نیستی و بطلان است و در خارج واقعیت ندارد به حمل شایع صناعی خبری از آن داده نمی‌شود و از آن جهت که یک مفهوم دارد که در ذهن ثبوت یافته، به حمل اولی ذاتی از آن خبر داده می‌شود. بنابراین چون تعدد جهت وجود دارد، در این قضیه تناقضی نیست.

شایان ذکر است پس از اتمام ارائه بحث، اساتید حاضر در جلسه ضمن تبادل نظر با یکدیگر، به طرح نکاتی پرداختند و دکتر سلیمانی به سوالات آنان پیرامون مباحث مطروحه پاسخ داد.


نظر شما :