چیستی فلسفه کاربردی

۱۱ خرداد ۱۴۰۱ | ۱۵:۱۴ کد : ۳۹۶۰ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۷۵۸

اولین جلسه از سلسله نشست‌های فلسفه کاربردی با موضوع چیستی فلسفه کاربردی در روز سه شنبه ۳ خردادماه ۱۴۰۱ با هدف تبیین معنای فلسفه کاربردی و اهمیت و لزوم کاربردی کردن فلسفه، در محضر استاد محترم، خانم دکتر فاطمه وفایی صدر برگزار شد.

در این جلسه، بحث اصلی، محورهای تلقی نادرست از فلسفه کاربردی، برداشت درست از معنای فلسفه کاربردی و راهکارهایی جهت کاربردی ساختن فلسفه را بود.

در همین راستا دکتر فاطمه وفایی صدر ضمن تقسیم فلسفه به کاربردی و نظری خاطرنشان کرد: تلاش برای رسیدن به غایت کسب سود و گردش مالی به معنای کاربردی کردن فلسفه نیست. از جمله تلقی های نادرستی که نسبت به فلسفه کاربردی وجود دارد، مترادف دانستن کاربرد با مفید و موثر بودن است؛ چنین که گویی بخشی از فلسفه مفید و موثر است و بخشی دیگر خیر. درواقع کاربردی کردن فلسفه متفاوت از کاربردی بودن آن است.ترویج فلسفه بین عوام هدف فلسفه عمومی است نه کاربردی. فلسفه کاربردی بیش از آنکه یک فلسفه جدید باشد، یک رویکرد جدید در فلسفه است.

وی در ادامه افزود: فلسفه‌خوانان باید باور داشته باشند که در حال مجهز شدن به علمی هستند که حقیقتا توانمند در حل بسیاری از مسائل و مشکلات است. بنابراین فرد، با خواندن فلسفه باید به یک متفکر و محقق با توانایی حل مسئله تبدیل شود. تبیین، از جمله ابعاد مهم کاربردی کردن فلسفه و فلسفه کاربردی است. فلسفه، وظیفه زیرسازی برای سایر علوم را بر عهده دارد بنابراین اگر فلسفه اسلامی در این زمینه کاربردی نشود، بنیاد سایر علوم را فلسفه غیر اسلامی می‌سازد و این به معنای منحرف شدن سایر علوم از مسیر حقیقت است.

دکتر فاطمه وفایی ضمن اشاره به اینکه نقص فلسفه اسلامی عدم امتداد سیاسی و اجتماع آن است افزود: اهمیت فلسفه مضاف به حدی است که اگر ارزش آن را درک کنیم به فلسفه هر علم بیش از آن علم خواهیم پرداخت.

در پایان جلسه استاد محترم ضمن پاسخ به پرسش‌های حضار، پیشنهاد کرد تا حاضران به مطالعه زندگینامه فلاسفه بزرگ و تاثیرگذاری همچون امام خمینی(ره) و علامه طباطبایی(ره)  و مطالعه دقیق بیانات مقام معظم رهبری در مجمع عالی حکمت اسلامی بپردازند.

 


( ۳ )

نظر شما :