معرفی کتاب فلسفه تربیت اسلامی
نشست معرفی کتاب فلسفه تربیت اسلامی اثر ماجد عرسان کیلانی توسط کتابخانه و مرکز اسناد پردیس خواهران و با ارائه دکتر نیکو دیالمه، عضو هیأت علمی پردیس خواهران و با حضور دکتر سعید بهشتی در روز سه شنبه 17 اسفند در فضای اسکای روم برگزار شد.
دکتر دیالمه در این نشست ضمن ارائه گزارشی از کتاب مذبور که به زبان عربی تالیف شده و به زبان فارسی ترجمه شده است، به مطالعه تطبیقی فلسفه تربیت اسلامی و فلسفه تربیتهای معاصر کتاب مذبور اشاره کرد و در خلال آن به معرفی نویسنده کتاب و فعالیتهای علمی و اجرایی و تالیفات دیگر ایشان پرداخت.
وی در ادامه به اهداف کتاب مذکور در سه محور پرداخت و افزود: این کتاب یک طرح تازه به عنوان تربیت اسلامی و به طور خاص استخراج از متون قرآن کریم و سنت است. این کتاب با هدف رویکرد انتقادی مولف نسبت به فلسفه تربیتی غرب نگاشته شده است و نویسنده فارغ از فلسفه اسلامی وارد موضوع تربیت شده است.
دکتر دیالمه در ادامه ضمن معرفی بخشها و فصل اصلی کتاب و ذکر عناوین آن، به جایگاه فلسفه تربیت به مثابه دربانوردی در این کتاب و به تشریح این مصداق پرداخت و در همین راستا افزود: درواقع نقشه راه، تربیت فلسفه تربیتی است که این فلسفه چگونگی مسیر، برنامهها، روشها، ابزارها و نهادهایی که باید به آن بپردازند را تعیین میکند.
عضو هیات علمی پردیس خواهران در ادامه افزود: نویسنده در این کتاب به 11 مورد از نظریات فلسفی تربیتی با بیان سیر تاریخی آنها پرداخته است و ضمن ذکر چالشها و نزاعهای علمی مهم بین این نظریات، آن را منشاء نظریات دیگر دانسته و به تشریح آنها میپردازد و نویسنده بدون ورود به اصطلاحات تخصصی دانش فلسفه، خواننده را با دغدغههای تربیتی این مکاتب آشنا میکند. همچنین نویسنده برای تشریح تمام چالشها از منابع غربی شامل کتب، مقالات و همایشها استفاده میکند و با این کار، ما را در خلال این توصیفات با بسیاری از منابع تربیتی غرب و رویکردهای آن آشنا میگرداند و این ویژگیهای بسیار خوب کتاب مذبور است.
در ادامه دکتر سعید بهشتی ضمن پاسخ به سوالات حضار تصریح نمود: یکی از نکات قوت این کتاب، نگاه اجتماعی به مفاهیم و آموزههای فلسفه تربیت اسلامی است که به جدایی ناپذیری نمود اجتماعی عبادت از نمود آیینی میپردازد و با توجه به آیات قرآن کریم به تبیین آن مبادرت میکند.
وی در ادامه ضمن معرفی نویسنده کتاب مذبور، خاطرنشان کرد: کلیه مطالبی که در زمینه نقدها و ارزیابیهای فلسفههای تعلیم و تربیت و نظریههای آن در غرب در این کتاب مطرح شده است از منابع دست اول بوده و نظریات چهارگانه با استنادهای دقیق بیان شده است.
دکتر بهشتی در پایان ضمن اشاره به اینکه در این منبع نگاه مثبتی به فلسفه وجود ندارد به مباحث مبنایی هستیشناسی، معرفتشناسی، ارزششناسی و انسانشناسی در این کتاب اشاره کرد و بیان نمود: نویسنده تلاش کرده تمامی مباحث مبنایی را با توجه به آیات قرآن کریم و سخنان حضرت ختمی مرتبت(ص) بیان نماید.
نظر شما :