مراسم اختتامیه نشستهای پنل سبک زندگی از سومین همایش بینالمللی گام دوم انقلاب برگزار شد
اختتامیه نشستهای پنل سبک زندگی از سومین همایش بینالمللی گام دوم انقلاب، مکتب شهید سلیمانی الگوی جریان حلقههای میانی تمدنساز توسط دانشگاه امام صادق(ع)- پردیس خواهران و با همکاری دانشگاه جامع امام حسین(ع) در روز چهارشنبه ۱۱ اسفندماه ۱۴۰۰ به صورت مجازی برگزار شد.
در این مراسم که به ریاست دکتر صدیقه مهدوی کنی، عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق (ع)- پردیس خواهران برگزار شد، دکتر زهره موسی زاده؛ عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق علیهالسلام به ارائه مقالهای با عنوان رهنمود رشدی و تربیتی سبک زندگی ایرانی و اسلامی در دوره کودکی و همچنین دکتر زهرا راستی؛ عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق علیهالسلام و دکتر مریم ورزدار؛ عضو هیات علمی دانشکده حضرت زینب (س)- دانشگاه جامع امام حسین(ع) به ارائه مقالهای با عنوان نقش تربیت اعتقادی، عبادی و اخلاقی در نظام تمدن نوین اسلام پرداختند.
در ابتدای نشست دکتر صدیقه مهدوی کنی، رئیس پنل ضمن ارائه گزارشی از پنلهای سبک زندگی و تشریح و توصیف محورهای مورد بررسی در این پنلها تاکید نمود: برنامه امروز با عنوان اختتامیه نشستهای پنلهای سبک زندگی برگزار شده است؛ اما درواقع این شروع کار است و باید با جدیت نیازها و مسائلی که سلسله نشستهای پنل سبک زندگی مطرح شده است دنبال شود تا نتیجه مطلوب حاصل شود. درواقع این نشستها با الهام از بیانیه گام دوم انقلاب مقام معظم رهبری(مدظلهالعالی) شکل گرفت و دیدگاههای ایشان درباره حلقههای میانی و سبک زندگی و نقش ارزشها و باورها و ارتباط آن با رفتار و سبک زندگی مورد توجه قرار گرفت. ایشان در بحث شاخصهای حلقههای میانی وظیفه اجرایی را از دوش دولت کم کردند و آن را وظیفه حلقههای میانی از جمله مساجد، هیأتها، بسیج، تشکلهای دانشجویی دانستند. اینکه نخبگان قدرت تفکر و اندیشه دارند و باید در این موضوعات پیشگام باشند و فرهنگسازی کنند مورد توجه بوده است. درواقع در این سلسله نشستها تحت عنوان پنل سبک زندگی سعی شده با توجه به دیدگاههای مقام معظم رهبری به موضوع سبک زندگی پرداخته شود.
وی در ادامه به لزوم توجه به فرهنگسازی و چگونگی اجرای آن اشاره کرد و سوالات و ابهاماتی را در این موضوع مطرح نمود و افزود: توجه به اینکه فرهنگسازی چه نقشی در سبک زندگی دارد و چقدر در این زمینه موثر است از جمله موضوعاتی است که لازم است در برنامههای آتی به آن پرداخته شود. ولی به طور کلی به نظر میرسد بهتر است حوزه تصدیگری دولت به سیاستگذاری تبدیل شده و اجرای امور به نخبگان سپرده شود تا ارتقاء و اصلاح سبک زندگی به صورت موثرتر صورت پذیرد.
در ادامه این برنامه دکتر موسی زاده به اهمیت و ضرورت توجه به دوران طلایی رشد یعنی دوره اول زندگی در شکلگیری سبک زندگی اشاره کرد و در همین راستا دورههای مهم زندگی را معرفی نمود و ادوار سهگانه رشد و تربیت از منظر اسلام را تبیین کرد.
وی در ادامه ضمن پرداختن به ابعاد رشد و تربیت از منظر اسلام شامل رشد جسمی و بدنی، رشد و بلوغ جنسی، رشد عقلی و رشد اخلاقی، به ضرورت دیدگاه سیستمی و کلنگر در امر رشد و تربیت با توجه به ابعاد تاکید نمود و افزود: سبک زندگی ایرانی- اسلامی لایه آشکار هویت جامعه و مقدمه شکلگیری تمدن نوین اسلامی است.
وی ضمن تبیین عوامل موثر بر شکلگیری سبک زندگی از منظر اسلام شامل توجه به امور زیستی کودکان، شناخت ظرفیتهای شناختی، عاطفی و رفتاری کودکان، اهمیت نقش بازی در تربیت کودکان و توجه به حافظه و به کارگیری صحیح آن به توصیف و بررسی مهارتهای مورد نیاز سبک زندگی در دوره کودکی مبادرت کرد.
در ادامه مراسم دکتر زهرا راستی به موضوع نقش تربیت اعتقادی، عبادی و اخلاقی در نظام تمدن نوین اسلامی پرداخت و در همین راستا مفهوم تمدن را از نظر واژهشناسی تبیین نمود.
وی در ادامه به توصیف ارکان تمدن اسلامی شامل دین و ایمان، علم، عقلانیت، اخلاق، عدالت و مجاهدت مردم و حلقههای میانی پرداخت و در ادامه عناصر اصلی تمدن نوین شامل تولید فکر، تعامل عزتمندانه، تربیت انسان، فقه پویا و مدیریت رسانه را تشریح و توصیف کرد و به موانع تحقق تمدن اسلامی پرداخت.
عضو هیأت علمی پردیس خواهران سپس به مفهومشناسی فقه تربیتی مبادرت کرد و در این راستا افزود: فقه تربیتی شعبهای از دانش فقه در عرصه مطالعات تربیتی قلمداد میشود، دانشی که مولود فقهپژوهی و تربیتپژوهی بر مبنای دین است.
در ادامه دکتر ورزدار به پیش شرط تربیت با نگاه تمدنسازی دینی پرداخت و در همین راستا مفاهیمی چون عقلانیت بنیادین، عقلانیت ارزشها و عقلانیت ابزاری را تشریح نمود.
وی در ادامه به وظایف مربیان از منظر فقه تربیت اشاره کرد و افزود: فقیهان مسلمان بر وظیفهمندی مربیان بر تعلیم و تربیت متربیان در ساحتهای مختلف و صیانت آنان از انحراف و گرفتار آمدن در تبعات ناشی از فقدان تربیت تاکید نمودهاند. بر اساس روایات متعدد، پیش از آن که شخصیت فرزند شکل بگیرد، باید اقدامات تعلیمی و تربیتی را آغاز نمود. بنابراین تعلیم و آگاهی بخشی والدین و مربیان در این راستا و در نتیجه تربیت نسلی معتقد، متخلق و متعهد گام بزرگی در جهت تحقق تمدن نوین اسلامی است.
نظر شما :