چیستی و چرایی زندگی در راستای چگونگی تعیین نقش حلقههای میانی(زیست حکیمانه)
نشست علمی با عنوان چیستی و چرایی زندگی در راستای چگونگی تعیین نقش حلقههای میانی (زیست حکیمانه) با حضور دکتر مرضیه میناییپور دبیر پنل سبک زندگی در روز چهارشنبه ۱۰ آذرماه۱۴۰۰ در دانشگاه جامع امامحسین علیهالسلام برگزار شد. شایان ذکر است ریاست این پنل را دکتر صدیقه مهدوی، عضو هیأت علمی پردیس خواهران به عهده دارند.
دکتر مینایی پور در این نشست علمی گفت: رهبر انقلاب اسلامی در دیدار سال 98 با دانشجویان، مفهوم جدیدی با عنوان «حلقههای میانی» را مطرح کردند و برای حلقههای میانی وظایفی از قبیل تشکیل کارگروههای فرهنگی، گروههای فعالیت سیاسی، تشکیل کرسیهای آزاداندیشی، گروههای نهضتی در خصوص مسائل جهانی، گروههای علمی، فعالیتهای اطلاعاتی مردمی و کارهای اجتماعی را برشمردند و تاکید کردند: «همه این کارها باید به وسیله جوانها برنامهریزی شود.
وی در ادامه بیان کرد: حرکت اجرایی و اقدام میدانی بایستی ناظر به مبانی معرفتی مشخصی باشد؛ همانطور که مقام معظم رهبری(مدظلهالعالی) در بیانیه گام دوم تاکید کردند، برای نیروهای انقلابی «چرایی» حرکتها خیلی مهم است. در واقع یکی از مهمترین ویژگیهای نیروی انقلابی که حرکت او را از حرکتهای دیگر در دنیا متمایز میکند. این است که چرایی یا مبانی معرفتی و علل غایی برایش مهم است. در این راستا اولین و مهمترین نکته که باید به آن توجه کنیم این است که هیچکس از دایره خطاب برنامه دین خارج نیست.
دکتر مینایی پور ادامه داد: حلقههای میانی یک مفهوم نسبی است. اینطور نیست که حلقههایی در سطح بالا باشند و حلقههایی در سطح میانی. اگر مفهوم حلقههای میانی را بخواهیم درست بفهمیم بایستی به تعبیری که مقام معظم رهبری(مدظلهالعالی) اخیراً تحت عنوان «زنجیره تواصی» به کاربردند دقت کنیم؛ تواصی یک تعامل دوطرفه است به این معنی که هیچ انسان مسلمانی حق ندارد صرفاً گوش باشد یا صرفاً زبان. بلکه اگر میخواهد در مسیر تکامل باشد بایستی از یک طرف گوش و از یک طرف زبان باشد. وقتی در گروههای بالاتر از سطح معرفتی خود هست، بایستی بشنود و سطح معرفتی خود را ارتقا دهد و وقتی در گروههای پایینتر از سطح خود است، بایستی آنچه را میداند، به آنها هم تعلیم دهد. پس هر فردی دو نقش در حلقه میانی خود دارد؛ زمانی تعلیمدهنده است و زمانی یادگیرنده.
نظر شما :