رویکردها و مهارتهای پژوهشی بین رشتهای و فرا رشتهای با تاکید بر مدیریت
دفتر مطالعات و تحقیقات علمی با همکاری گروه علوم تربیتی و معارف اسلامی پردیس خواهران کارگاه رویکردها و مهارتهای پژوهشی بین رشتهای و فرا رشتهای با تاکید بر مدیریت را با ارائه دکتر علی خورسندی طاسکوه، استادیار دانشگاه علامه طباطبائی در روز چهارشنبه 17 شهریور 1400 در فضای مجازی برگزار نمود.
دکتر علی خورسندی در این کارگاه به تبیین مواردی چون چیستی و ماهیت میان رشتهای، گونه شناسی میان رشتگی، عناصر و خصلتهای میان رشتگی و اصول و ویژگیهای اصلی این نوع پژوهش پرداخت.
وی در ادامه به ویژگیهای میان رشتهای شامل فرایندی بودن، تلفیقی و مسأله محور بودن و همچنین پیچیده بودن آن اشاره کرد و تصریح نمود: پژوهشهای میان رشتهای ذینفعان عمومی دارد. مسأله محور بوده و هزینههای سنگینی دارد و زمان بر است. پژوهشهای میان رشتهای مساله محور بوده و به مسائل اجتماعی، فرهنگی، انسانی، محیطی و غیره میپردازد.
استادیار دانشگاه علامه طباطبایی در ادامه افزود: پژوهشهای میان رشتهای سطوح مختلفی دارد. برخی بسته و محدودتر هستند و تلفیق درون حوزهای شکل میگیرد و برخی گستردهتر و بارتر هستند و تلفیق بین رشتههای گوناگون صورت میپذیرد و پیچیدهتر و چالشیتر هستند.
دکتر علی خورسندی در ادامه به یکی از ویژگیهای اصلی پژوهشهای میان رشتهای اشاره کرد و خاطر نشان نمود: یکی از ابعاد اصلی پژوهشهای میان رشتهای یادگیری است. این نوع فعالیتها جنبه یادگیری فوق العادهای دارند. درواقع همکاری با تیم میان رشتهای به خودی خود یک دوره دانشگاهی به لحاظ یادگیری تلقی میشود.
وی در ادامه به تکوین آموزشهای میان رشتگی پرداخت و تحول آن را در ذیل دورههای کلاسیک و روشنگری، جنبش آموزش عمومی، دوره رشد همگانی، دوره تغییرات آموزشی، دوره اصلاحات در برنامه درسی، دوره جهشهای گونه شناختی و دوره گسترش مطلوبیتها و پیدایش چالشها تشریح کرد.
استادیار دانشگاه علامه طباطبایی سپس به چالشهای میانرشتگی در علوم انسانی شامل چالش نظری، زبان ارتباطی، اجتماعات علمی، سردرگمی بخش دولتی، واگرایی رویکردی پرداخت و خاطر نشان کرد: داشتن روحیه همکاری جمعی، برطرف کردن سوء تفاهمات آکادمیک و ایدئولوژیک، انعطافپذیری و دارای روحیه چالشپذیری، دارا بودن مهارتهای نگرشی، داشتن روحیه نوآوری و خلاقیت می تواند در رفع چالشها و منازعات اینگونه از پژوهشها کارساز و راهگشا باشد.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: مهمترین ویژگی یک پژوهش موفق، وجود رهبری حرفهای پژوهشی است. بسیاری از زمانها بی احترامی به حریمهای رشتهای پیش میآید این نکته بسیار مهم است که چگونه رهبری مسئلهها را حل و فصل میکند.
دکتر خورسندی در پایان ضمن پاسخ به سوالات حضار به تشریح مواردی چون ضعفهای ارتباطی و زبانی، نشر حرفهای آثار در نشریات و مسئله سرمایهگذاریهای پژوهشی پرداخت.
نظر شما :