دکتر مهدوی کنی: حضرت آیت الله مهدوی کنی (ره) عدم اختلاط و رعایت سلامت فضای آموزشی را یکی از اصلیترین مولفههای غیر معرفتی موثر بر آموزش می دانست، و بر این باور داشت که کار خانمها را باید به خود آنها سپرد
نشست علمی با عنوان "حقوق بانوان از دیدگاه آیت الله مهدوی کنی با تاکید بر حق آموزش" توسط دکتر صدیقه مهدوی کنی، عضو هیأت علمی پردیس خواهران به صورت مجازی برگزار شد.
دکتر مهدوی کنی در ابتدای این نشست ضمن اشاره به آیاتی چند از کلام الله مجید، به حقوق زن و مرد اشاره نمود و ضمن توجه به تفسیر آیات مذکور خاطرنشان کرد: طبق آیات زن و مرد در نظام حقوقی اسلام از جهت حقوق انسانی از حقوق یکسانی برخوردار هستند. اما با توجه به تفاوت های جنسیتی، نقش ها ،حقوق و مسئولیتهای مختلفی برای زنان و مردان مطرح شده است. اما این تفاوتها لزوما نشاندهنده برتری جنسی بر جنس دیگر نیست.
وی در ادامه به سوره 34 آیه نساء و دیدگاههای حضرت آیت الله مهدوی کنی(ره) در خصوص ارزشگذاری جنسیتی اشاره کرد و تصریح نمود: دیدگاه ایشان و با توجه با الهام از آیات قرآن واژه فضیلت فقط در معنای ارزشگذاری ظهور و حضور پیدا نمیکند و معناهای دیگری نیز از این واژه تبیین میگردد مانند معنای زیاد بودن و داشتن مواهب بیشتر از سوی خداوند. لذا این آیه بطور کلی اشاره به زیادتی و فزونی برخی استعدادها نسبت به برحی دیگر دارد و ارزشگذاری نمی کند. هر کدام از زن و مرد دارای استعداد خاصی هستند که با توجه به آن حقوق و مسوولیتهایی پیدا می کنند. پس با توجه به تفاوتهایی که در مردان نسبت به زنان هست ، مسئولیت حفاظت از حریم خانواده بر عهده آنان گذاشته شده است.
عضو هیات علمی پردیس خواهران در ادامه به حقوق و مسئولیتهای بانوان شامل حقوق فردی، خانوادگی و اجتماعی نیز اشاره نمود و مولفههایی را از سطوح مختلف این حقوق برشمرد.
وی در ادامه به حق آموزش به عنوان یکی از حقوق مسلم مردان و زنان در هر جامعهای اشاره کرد و در همین راستا به دیدگاههای حضرت آیت الله مهدوی کنی(ره) در این باره پرداخت.
دکتر مهدوی در ادامه خاطر نشان کرد: حاج آقا مهدوی کنی(ره) به حق آموزش برای هر فرد مسلمانی معتقد بودند و در همین راستا برای حکومت، مسئولان، علما و معلمان تکلیف قائل بودند. ایشان معتقد بودند خانمها استعداد و توانایی زیادی دارند و باید شرایط پرورش آن از سوی مسئولان، خانواده و علما فراهم شود. ایشان برای خانم ها هم به حق آموزش دیدن و هم به حق آموزش دادن معتقد بودند.
عضو هیات علمی پردیس خواهران در ادامه ضمن اشاره به مواردی از زندگی شخصی خودشان به تاکید حاج آقا مهدوی کنی (ره) بر لزوم آموزش بانوان تاکید نمود و تصریح کرد: ایشان همواره توجه به نیازها و مشکلات جامعه و هدایت علوم به سمت حل مسائل را در راس امور قرار میدادند و در همین راستا به تربیت انسانها ، تولید علوم دینی همراه با اخلاص و نیت خدایی ااصرار میورزیدند.
دکتر مهدوی در ادامه به مولفههای موثر در اموزش اعم از مولفه های معرفتی و غیر معرفتی اشاره داشته و به مولفه های غیرمعرفتی از دیدگاه ایشان که در شکلگیری یک باور معرفتی موثر می باشد اشاره نموده و بیان کرد: عوامل غیر معرفتی زیادی از سوی ایشان در بحث آموزش مطرح بود که میتوان به مواردی چون تاثیر فضا یا همان محیط علمی، تعبد معلم، داشتن حساسیت به مسائل روز دینی، فرهنگی، سیاسی، عدم معاوضه علم با پول و موارد دیگر اشاره کرد.
وی در همین راستا به اصلیترین مولفه غیرمعرفتی در دیدگاههای ایشان اشاره نمود و خاطر نشان کرد: یکی از اصلیترین مولفهها در این زمینه عدم اختلاط زن و مرد در فضای علمی و به تبع آن ایجاد سلامت فضای آموزش است که ایشان اعتقاد بسیاری به این دیدگاه داشتند و چنین فضایی را سبب رشد علمی دختران و پسران در دانشگاهها میدانستند.
دکتر مهدوی به ایده مطرح شده از سوی حضرت آیت الله مهدی کنی(ره) اشاره نمود و بیان کرد: ایشان فردی صبور و با جرات بودند و ایدهها را با تلاش بسیار، عملیاتی میکردند؛ لذا با تاسیس نهادی چون دانشگاه امامصادق(ع) و به تبع آن پردیس خواهران سعی در اثبات ایده ذهنی خود و به تجربه رساندن آن بودند. بدین منظور پردیس خواهران در سال 69 پایهگذاری شد و تمام امور اجرایی و علمی آن به بانوان سپرده شد و در طی چندین سال تجربه و محک در سال 1387 تشکیلات و ساختار پردیس خواهران به امضای ایشان رسید و با این ساختار جدید بستری فراهم گردید تا بانوان با اتکای به خود و بدون نیاز به مردان بتوانند در زمینه رشد و تعالی بانوان مومن و انقلابی تاثیرگذار باشند و به حمد خدا این هدف تا حدود زیادی محقق گردید و ایشان نیز در سخنرانیهای خود به موفقیت پردیس خواهران اشاره مینمودند. ایشان در یکی از سخنرانیهای خود با اشاره به اینکه باید زنان را باور داشت اینگونه بیان کردند.
"در گذشته نه تنها به بانوان ظلم شده است بلکه به اسلام ظلم شده است، بسیاری از استعدادها که باید شکوفا میشد شکوفا نگردید".
"چرا کارها را به خودشان محول نکنیم چرا ما خانم ها را وادار نکنیم که استعدادهای ذاتی خودشان را بروز دهند چرا ما آنها را همواره تحت الحمایه قرار دهیم."
عضو هیات علمی پردیس خواهران در پایان ضمن پاسخ به سوالات حضار به لزوم توجه بیشتر به ایدهها و دیدگاههای آن عالم وارسته و ربانی اشاره نمود و نقش دانشجویان دانشگاه امام صادق(ع) را در این زمینه پررنگتر دانست و تاکید نمود: میتوان در رسالههای دانشجویی و یا در پروژههای تحقیقاتی مواضع علمی ایشان را به روشنی تبیین کرد و با این حرکت در جهت رسالت ایشان و اهداف عالیه دانشگاه امام صادق(ع) گام برداشت.
نظر شما :