تاثیر راهبردهای زبانی و غیر زبانی در آموزش واژگان در برنامه‌های درسی زبان عربی به گویشوران غیر عرب

۲۰ خرداد ۱۴۰۰ | ۰۷:۳۶ کد : ۳۰۶۸ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۸۰۸

کرسی ترویجی به منظور عرضه و و نقد دیدگاه‌های علمی دانشگاه امام صادق(ع) با موضوع "تاثیر راهبردهای زبانی و غیر زبانی در آموزش واژگان در برنامه‌های درسی زبان عربی به گویشوران غیر عرب" با ارائه دکتر سهیلا محسنی نژاد، عضو هیأت علمی پردیس خواهران و با حضور دکتر حامد آرضایی، عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق(ع) و ناقد برنامه و دکتر معصومه حاجی عموشا، عضو هیأت علمی پردیس خواهران و دبیر علمی برنامه در روز چهارشنبه 19 خرداد در فضای مجازی برگزار شد.

دکتر محسنی نژاد در این جلسه ضمن توصیف عناصر زبانی شامل آواها، واژگان  و ساختارها تصریح نمود: تسلط بر عناصر زبانی سبب ارتقاء و تقویت مهارت های چهارگانه زبانی به ویژه مهارت های شنیداری و گفتاری می‌شود؛ لذا تسلط در عناصر زبانی از اهمیت ویژه‌ای در یادگیری زبان دوم برخوردار است.

وی در ادامه ضمن اشاره به لزوم یادگیری واژگان به عنوان یکی از عناصر زبانی خاطر نشان کرد: هیچ زبانی بدون واژگان نمی‌تواند وجود داشته باشد. واژگان همان زیربنای اساسی و اصلی هستند که برای ارتباط با دیگران در قالب جمله به کار گرفته می‌شوند.

وی در ادامه ضمن تشریح اهمیت واژگان در متن، به تبیین هدف این پژوهش پرداخت و در همین راستا افزود: یکی از اساسی‌ترین معضل یادگیری زبان دوم ضعف در مهارت‌های زبانی است و مشکل اصلی در این میان، فقدان استاندارد صلاحیت در آموزش واژگان است که همان عدم توانایی زبان‌آموزان در استفاده از کلمه یا به کارگیری آن متناسب با زمینه مناسب است.

عضو هیأت علمی پردیس خواهران به منظور رفع این مسئله به ارائه راهکارهایی پرداخت و خاطرنشان نمود: در این پژوهش به صورت راهبردی و استراتژیک راهکارهایی در جهت رفع مسائل موجود و ارتقاء یادگیری واژگان مطرح شده است که می تواند کمک شایانی به زبان‌آموزان در این زمینه کند.

وی در ادامه به تشریح و توصیف برخی از راهبردهای زبانی شامل تداعی معانی، مشتقات، سیاق و راهبردهای غیرزبانی شامل رفتار و سلوک، اشاره، تکرار، استفاده از بازی پرداخت.

سپس حامد آرضایی، ناقد اثر پژوهشی ضمن اشاره به اینکه دکتر محسنی‌نژاد در حوزه آموزش زبان عربی کارهای ارزشمندی ارائه داده‌اند در این زمینه پیشگام هستند؛ به آموزش زبان عربی به عنوان دانش میان رشته ای اشاره نمود و توجه به رشته‌های روانشناسی آموزشی، مدیریت آموزشی، تکنولوژی آموزشی، زبان‌شناسی تاریخی و زبان‌شناسی کاربردی را در این زمینه مفید و موثر دانست.

وی در ادامه ضمن معرفی کتاب‌های کاربردی در این راستا به نحوه آموزش واژگان اشاره کرد و افزود: توجه به نوع و سبک آموزش واژگان در سطوح مختلف زبان‌آموزی و توجه به سنین مختلف بسیار مهم است. توجه به آموزش واژگان ملموس و یا واژگان انتزاعی، تجریدی و فلسفی راهکارهای خاصی دارد اما در افراد گوناگون نیز با توجه به ویژگی‌های آنها متفاوت است.

وی در پایان تاکید نمود: نتایج این کار ارزشمند و کاملا مشهود بود، اما بهتر است روش تحقیق بر اساس الگوهای استاندارد روشن‌تر بیان شود.

       

 


( ۱ )

نظر شما :