تاسیس دو واحد پژوهشی در دانشگاه امام صادق (ع) پردیس خواهران
دو واحد پژوهشی «مطالعه جریان شناسانه مدارس نوپدید (مجرا)» و «آموزش زبان عربی برای گویشواران غیر عرب (فارسی زبانان)» در اسفند ماه 1399 در معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه امام صادق (ع) پردیس خواهران تاسیس شد.
واحد پژوهشی با عنوان«مطالعه جریان شناسانه مدارس نوپدید (مجرا)» با مدیریت دکتر فاطمه صغری شفیعی؛ عضو هیات علمی گروه علوم تربیتی و معارف اسلامی در اسفند ماه 1399 به تصویب رسید.
در بیان ضرورت تاسیس این واحد پژوهشی ذکر شده است: « وجود رویکردهای نوین تربیتی در مدارس نوپدید در جهان و ایران و تغییرات اساسی درعرصه آموزش و پرورش همراه با نظریه های جدید در این زمینه از جمله تحولات تربیتی مهم در دهه های اخیر به شمار می رود. نسخههای تجویزی با ادعای اصلاح وتحول در نظام آموزشی سبب ظهور مدارس با نامها ی مختلف از جمله مدارس شناختی ، حکمت محور ، طبیعت گرا، رشد مدار، تمدن ساز، مسجد محور و...گردیده است. این امر گرچه می تواند نشانه های خوبی در مسیر بهبود تعلیم و تربیت باشد اما بیم آن نیز می رود که زمینههای ترویج رویکردهای جدید غربگرایانه از یکطرف و رویکردهای التقاطی( آمیختگی رویکردهای غربی با رویکرد اسلامی ) از طرف دیگر و حتی رویکردهای جزئی نگر در زمینههای اسلامی را بدون توجه به نگاه سیستمی تربیت قرآن بنیان فراهم آورد.
این درحالی است که ظاهرا هیچ نهادی مسئولیت رصد این مدارس را برعهده نداشته و به نظر میآید که نقائص نظام رسمی آموزش و پرورش منجر به یک افسار گسیختگی در نظام تربیتی و تاسیس مدارس متنوع در جامعه شده است، امری که ضرورت یک حرکت نخبگانی در مسیر رصد و دیدهبانی این مدارس را در پیدارد. در این راستا دانشگاه امام صادق علیه السلام پردیس خواهران با توجه به رسالت و ماموریت خویش در تربیت نیروی مومن به اندیشه اسلامی –شیعی و معتقد به ارزشهای انقلاب اسلامی و با استفاده از ظرفیت و پتاسیل خود که برگرفته از اساتید متخصص معارف اسلامی و علوم تربیتی در کنار دانش آموختگان و دانشجویان این رشته تخصصی در سه مقطع کارشناسی و ارشد و دکترا، به این مهم اقدام نماید.
بدون شک این حرکت نیازمند یک همکاری میان رشتهای و کار پژوهشی تلفیقی رشتههای معارف اسلامی، مدیریت آموزشی، برنامهریزی درسی و فلسفه تعلیم و تربیت است که با همکاری یک تیم پژوهشی متشکل از اساتید، دانشآموختگان و دانشجویان علاقهمند در این حوزه صورت گیرد تا هم بر اساس اسناد مکتوب موجود و هم اطلاعات حاصل از مصاحبه ذینفعان مدارس و مشاهده شرایط آن اولا وضعیت موجود مورد شناسایی قرار گیرد ثانیا میزان مطلوبیت آن از حیث مبانی تربیت قرآن بنیان و همچنین سند تحول آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران مورد واکاوی قرار گیرد».
واحد پژوهشی با عنوان «آموزش زبان عربی برای گویشواران غیر عرب (فارسی زبانان)» با مدیریت دکتر سهیلا محسنی نژاد؛ عضو هیات علمی بخش زبان عربی پردیس نیز در اسفند ماه 1399 به تصویب رسید.
در بیان اهداف تشکیل این واحد پژوهشی می توان گفت: «در سال های اخیر آموزش زبان عربی در کشورهای غیر عرب زبان مسلمان و غیر مسلمان مانند ترکیه، اندونزی، مالزی، اروپا-به طور خاص آلمان- و آمریکا گسترش یافته است. گرچه انگیزه اولیه از یادگیری این زبان مسائل دینی است اما انگیزه های اقتصادی، پزشکی و سیاسی نیز می تواند از اهداف دیگر یادگیری زبان عربی باشد.
این واحد پژوهشی با هدف مطالعات میان رشته ای در حوزه آموزش زبان عربی و مباحث مدیریت آموزش مهارت ها و دانش های زبان عربی تشکیل شده است و تلاش می نماید تا به مرجعی در زمینه مطالعات زبانی و فرهنگی تبدیل شود و افراد متخصصی را با صلاحیت های دانشگاهی و مهارتی در زمینه آموزش زبان عربی برای غیر عرب زبانان، تربیت کند. به نظر می رسد در کنار تربیت مدرسان و بحث یاد دهی باید به مسائل یادگیری شامل توان، مهارت، علاقه، فعالیتهای شناختی، سبکهای یادگیری، ویژگیهای شخصی زبان آموزان و ... نیز توجه خاصی معطوف داشت و این امر تنها از مسیر تحقیقات کاربردی میسر می شود. همچنین بایستی در نظر داشت که تاکنون آثار مکتوب بسیاری به شکل کتاب و ... به منظور بالابردن مهارت ها و صلاحیت های مدرسی نگاشته شده است، اما با این حال این آثار حالت پراکنده دارد و هر مجموعه ای تلاش کرده تا روشی را برای آموزش زبان عربی به غیر عرب زبانان ارائه دهد. آنچه در این واحد پژوهشی قابل پیگیری است، جمعآوری همه این تلاش ها و سامان بخشیدن بدانها برای رسیدن به یک روش علمی متکامل در زمینه آموزش زبان عربی به غیر عرب زبانان است».
نظر شما :