معرفی و نقد کتاب سیاست پژوهی دکتری پژوهش محور در پردیس خواهران

۰۸ بهمن ۱۳۹۹ | ۰۹:۳۴ کد : ۲۸۲۱ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۷۲۵

معرفی و نقد کتاب سیاست پژوهشی دکتری پژوهش محور با ارائه دکتر مریم برادران، عضو هیأت علمی پردیس خواهران و مولف کتاب مذکور در فضای مجازی برگزار شد. دکتر حمید جاودانی، دانشیار موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی و دکتر محمود ابوالقاسمی، دانشیار گروه رهبری و توسعه آموزشی دانشگاه شهید بهشتی ناقدان این اثر علمی بودند.

در ابتدای نشست دکتر برادران به چرایی پردازش چنین موضوعی اشاره کرد و خاطر نشان نمود: سیاستگذاران چنین طرحی در پی پر کردن فاصله بین پژوهش و کاربست بودند و بررسی چگونگی عملکرد طرح دکتری پژوهش محور می‌تواند زوایای مختلف این هدف را روشن سازد.

وی در ادامه به تشریح طرح دکترای پژوهش محور و اهداف آن پرداخت و تصریح نمود: این موضوع  به منظور بررسی محتوای بسته سیاستی دکتری پژوهش محور و فهم و نقد آن در ایران و همچنین ارائه الگوی تنظیم خط‌مشی برای درک بهتر روابط بین پدیده‌های موجود در این فرایند و نیز ارائه الگوی مطلوب و توصیه‌های اقدام برای تغییر خط مشی طرح مذکور مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت.

عضو هیات علمی پردیس خواهران در همین راستا ضمن پرداختن به ویژگی‌های دوره دکتری پژوهش محور و شرایط ورود و روش پذیرش در این مقطع به اولویت‌های جذب، واحدهای درسی، طول دوره تحصیل و غیره به صورت اجمالی پرداخت.

وی در ادامه به مسائل موجود در این طرح شامل ساختارها و عدم هماهنگی‌های لازم و بروکراسی‌های موجود اشاره کرد و خاطر نشان نمود: اصلاحات ساختاری در حل مسائل موجود در این طرح بسیار کارگشاست. حمایت‌گری و تسهیل‌گری مهم است. ایجاد انگیزه، فراهم‌سازی شبکه لازم و ایجاد حلقه‌های بین دانشگاه و صنعت و فراهم‌سازی زمینه‌های کاربست نتایج پژوهش‌ها در زمینه مختلف اهمیت شایانی دارد.

در ادامه دکتر ابوالقاسمی ناقد کتاب مذکور ضمن اشاره به ارزنده بودن کتاب سیاست پژوهی دکتر پژوهش محور تصریح نمود: در این کتاب موضوع خاصی بر اساس مصوبه‌های وزارت علوم طرح گردید. زمینه‌های طرح بررسی گردید و تجربه‌های دانشگاه‌های مختلف در رابطه با این مصوبه مطرح شد و در پایان کتاب به ارائه یک تجربه جهانی پرداخته شد که نشان از دغدغه‌مند بودن نویسنده کتاب است.

وی در ادامه ضمن پیشنهاد تغییر فصل‌بندی کتاب بیان کرد: دکترای پژوهش‌محور تفاوت ماهوی چندانی با دکتری آموزش محور نداشت. لذا اگر بررسی‌های جامعه‌شناسی به بحث مذکور افزوده می‌شد می‌توانست به تکمیل طرح کمک شایانی کند. پرداختن به دلایل شکست این تجربه می‌تواند بسیار کارگشا باشد.

در ادامه دکتر حمید جاودانی، ناقد کتاب مذکور ضمن اشاره به تاثیرات مثبت نقد خاطر نشان کرد: نقد نزدیک‌ترین راه رسیدن به نوآوری و دانش‌اندیشی است.

وی ضمن اشاره به موضوع بنیادی تحقیق مذکور افزود: این تحقیق موضوعات ژرف و گسترده دارد و اشکالات و ایرادات طرح مذکور از اهمیت موضوع تحقیق نمی‌کاهد.


نظر شما :