روش تحقیق مطالعات میان رشتهای و تلفیقی تخصصی فلسفه
کارگاه روش تحقیق مطالعات میان رشتهای و تلفیقی تخصصی فلسفه در روز چهارشنبه 17 دی در فضای مجازی برگزار شد.
در این کارگاه دکتر قاسم درزی، دکترای قرآن و حدیث از دانشکده الهیات دانشگاه تهران و دکتر احد فرامرز قراملکی، عضو هیأت علمی دانشگاه تهران به ایراد سخنرانی پرداختند.
دکتر درزی در این نشست به تمایز رویکرد تلفیقی و میان رشتهای پرداخت و در همین راستا دو دیدگاه یعنی تلفیق اعم از میان رشتهای است و تلفیق و میان رشتهای عموم و خصوص من وجه هستند را تبیین نمود.
وی در ادامه ضمن بیان اینکه اگر تلفیقی بین موضوعات چند وجهی صورت گیرد میان رشته ای است تصریح نمود: میان رشته ای فرآیند پژوهش در یک مسأله یا مواجهه با یک موضوع است که به سبب گستردگی و پیچیدگی نمی توان با یک رشته یا تخصص به آن پرداخت. این فرایند از طریق استخراج بینشها و رهیافتهای رشتههای گوناگون صورت میگیرد که سبب دست یابی به یک ادراک جامعتر می شود.
وی در ادامه به رویکرد کل نگر در این زمینه اشاره کرد و خاطر نشان نمود: در میان رشتهای تمرکز روی سوالاتی است که پروژه پژوهشی را پیش میبرد. این سوالات یا در نقاط اتصال رشته ها و یا در رخنه های میان رشته ها بافت می شوند.
دکتر درزی در ادامه افزود: رشته های میان رشته ای چند وجهی هستند و به این سبب از پیچیدگی خاصی برخوردار هستند. هنگامی که این موضوعات در پژوهش به یک تعریف کامل و جامع برسند تحقیقات میان رشته ای ایجاد شده است.
وی در ادامه به مفهوم سازی چندرشته ای، میان رشته ای و فرا رشته ای و نقاط تمایز هر کدام از آنها با یکدیگر پرداخت و تصریح نمود: در موضوعات چند رشته ای رشته ها به طور مستقل حضور دارند به طوری که مسئله به دست متخصصان مختلف میرسد و هرکدام با توجه به تخصص خود اعلام نظر مینمایند و در نهایت یک جمعبندی صورت می پذیرد. در میان رشته ای متخصصان درگیر در مسئله از ابتدا با یکدیگر همکاری میکنند و سعی می کنند به یک اجماع برسند اما در نهایت مرز دانشها مشخص است. در فرا رشته ای مسئله ارتباط حوزهها به قدری نزدیک است که مرزبین رشته ها مشخص نیست.
در ادامه دکتر احد فرامرز قراملکی ضمن اشاره به اینکه مطالعات میان رشته ای پایان ندارند خاطر نشان کرد: با این نوع تحقیق و پژوهش یکسری از مسائل حل میشوند و باب مسائل دیگری باز میشود بدین سبب این نوع تحقیقها پایانناپذیر هستند و برپایه کثرتگرایی روش شناختی صورت میپذیرند.
وی در ادامه به ارتباط آموزش و پژوهش در فلسفه اشاره کرد و خاطر نشان نمود: آموزش و پژوهش در فلسفه پیوستگی دارد و هر کدام سبب باروری دیگری میشود و در یک حلقه و چرخه حلزونی قرار میگیرند.
دکتر قراملکی در ادامه ضمن اشاره به اینکه رویکرد تلفیقی و میان رشتگی متن محور است خاطر نشان نمود: متن پژوهی حلقه پیوستگی پژوهش و آموزش است.
عضو هیات علمی دانشگاه تهران در ادامه مواجهههای مختلف با متن شامل کنشی، شناختی، وجودی و احساسی را برشمرد و متن خوانی و متن پژوهی را از مواجهه شناختی با متن دانست.
وی به تعریف متن خوانی شامل قرائت درست متن، فهم دقیق متن و نقد کوتاه متن اشاره کرد و در همین راستا مهارت های متن خوانی را برشمرد.
استاد دانشگاه تهران در پایان ضمن پاسخ به سوالات اساتید و پژوهشگران به بیان نمونه هایی از متون و مقایسه متن خوانی و متن پژوهی در متون مذکور مبادرت کرد.
نظر شما :