تبیین عوامل گفتمانی و غیرگفتمانی شکل گیری آموزش دختران در ایران
نشست مجازی گروه معارف اسلامی و علوم تربیتی تحت عنوان تبیین عوامل گفتمانی و غیرگفتمانی شکلگیری آموزش دختران در ایران با ارائه دکتر سجادیه، عضو هیات علمی دانشگاه تهران و با حضور جمعی از اعضای هیأت علمی و دانشجویان رشته علوم تربیتی در روز پنجشنبه 8 آبان ماه 99 برگزار شد.
دکتر سجادیه در آغاز این نشست ضمن بیان تجربیات فرصت مطالعاتی خود در کشور فنلاند در خصوص میزان اهمیت و کیفیت آموزش کودکان در این کشور، به تبیین مفهومی عوامل گفتمانی و غیر گفتمانی شکلگیری آموزش دختران در کشور ایران از زمان فتحعلی شاه قاجار تا زمان پهلوی اول پرداخت.
وی در همین راستا به مفهوم سازی عوامل گفتمانی مبادرت کرد و آن را ایده ها و اندیشه هایی که در جامعه مطرح و زمینهساز تحقق مسألهایی در آن میشوند و به طور غیر مستقیم در ایجاد یک پدیده نقش حیاتی دارند، دانست.
دکتر سجادیه در پایان از جمله عوامل گفتمانی موثر بر شکلگیری آموزش دختران در ایران را اندیشه اندیشمندان و تأکید بر مفهوم پیشرفت، جریانات فمنیستی و ظهور جریانهای اعتقادی با مبنای آزادی بیشتر زنان برشمرد. همچنین از فعالیت موسیونرها، تأسیس پیش دبستانی با ملاحظه سن ازدواج دختران و فعالیتهای آموزشی ارامنه تحت عنوان عوامل غیر گفتمانی نام بردند.
نظر شما :