تبیین عوامل گفتمانی و غیرگفتمانی شکل گیری آموزش دختران در ایران

۲۰ آبان ۱۳۹۹ | ۱۲:۵۷ کد : ۲۶۶۴ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۶۸۸

نشست مجازی گروه معارف اسلامی و علوم تربیتی تحت عنوان تبیین عوامل گفتمانی و غیرگفتمانی شکل‌گیری آموزش دختران در ایران  با ارائه دکتر سجادیه، عضو هیات علمی دانشگاه تهران و با حضور جمعی از اعضای هیأت علمی و دانشجویان  رشته علوم تربیتی در روز پنج‌شنبه 8  آبان ماه  99 برگزار شد.

دکتر سجادیه در آغاز این نشست ضمن بیان تجربیات فرصت مطالعاتی خود در کشور فنلاند در خصوص میزان اهمیت و کیفیت آموزش کودکان  در این کشور، به تبیین مفهومی عوامل گفتمانی و غیر گفتمانی شکل‌گیری آموزش دختران در کشور ایران از زمان فتحعلی شاه قاجار تا زمان پهلوی اول پرداخت.

 وی در همین راستا به مفهوم سازی عوامل گفتمانی مبادرت کرد و آن را ایده ها و اندیشه هایی که در جامعه مطرح و زمینه‌ساز تحقق مسأله‌ایی در آن می‌شوند و به طور غیر مستقیم در ایجاد یک پدیده نقش حیاتی دارند، دانست.

دکتر سجادیه در پایان از جمله عوامل گفتمانی موثر بر شکل‌گیری آموزش دختران در ایران را اندیشه اندیشمندان و تأکید بر مفهوم پیشرفت، جریانات فمنیستی و ظهور جریان‌های اعتقادی با مبنای آزادی بیشتر زنان برشمرد. همچنین از فعالیت موسیونرها، تأسیس پیش دبستانی با ملاحظه سن ازدواج دختران و فعالیت‌های آموزشی ارامنه  تحت عنوان عوامل غیر گفتمانی نام بردند.


نظر شما :