ویژگی‌های استاد اثربخش با تاکید بر ابعاد چهارگانه تربیتی در قالب گزارش طرح پژوهشی ارائه شد

۲۵ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۱:۴۴ کد : ۲۵۸۵ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۷۸۶

وبینار گزارش طرح پژوهشی با عنوان ویژگی‌های استاد اثر بخش با تاکید بر ابعاد چهارگانه تربیت در روز دوشنبه 24 شهریور برگزار شد. ارائه‌دهندگان این وبینار دکتر برادران، دکتر دیالمه و دکتر شفیعی از اعضای هیأت علمی پردیس خواهران بوده و این وبینار با حضور دکتر سعیدی، ناظر طرح پژوهشی برگزار شد.  

در ابتدای وبینار دکتر دیالمه ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت امام سجاد (ع) به نقش بارز امام سجاد (ع) در احیای علم اشاره کرد و خاطر نشان نمود: دایره علم با نام امام صادق (ع) و امام باقر (ع) در اذهان عموم وجود دارد و به حق است.  اما این میان نباید از نقش بارز امام سجاد (ع) غفلت شود. در واقع معدن علمی به واسطه باقرالعلوم (ع) شکافته شد؛ به واسطه امام صادق (ع) تبیین شد و این چشمه علم توسط امام سجاد (ع) نشان داده شد.

وی در ادامه به موضوع پژوهش و بررسی ویژگی‌های اساتید در رساله حقوقیه امام سجاد (ع) اشاره نمود و تصریح کرد: فرایند یاددهی و یادگیری در این رساله در حدود 10 تا 12 جمله است که به موضوع حق معلم و شاگرد پرداخته است؛ اما همین میزان از نظر محتوا بسیار غنی و وسیع بوده و نیاز به تحقیق و تفحص بسیار دارد.

عضو هیات علمی پردیس خواهران در ادامه ضمن اشاره به این موضوع که همه ما در باب علم و معرفت مدیون امام سجاد (ع) هستیم خاطر نشان کرد: این پژوهش روی احادیث و گفتار ائمه اطهار انجام گرفته است و سعی شده تا همه روایات مرتبط با موضوع یاددهی- یادگیری و استاد و شاگرد مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد.

در ادامه دکتر برادران به تشریح فرایند پژوهش و تبیین مسئله طرح تحقیقی پرداخت و به بررسی ویژگی‌های استاد اثربخش در ارتباط با خدا، خود، دیگران و محیط مبادرت کرد.

وی در ادامه ضمن اشاره به دیدگاه متفاوت این پژوهش با پیشینه‌های تحقیق افزود: در بسیاری از پژوهش‌ها اثربخشی استاد و معلم تنها در کلاس درس بررسی می‌گردد اما در این پژوهش سعی شده است که این مقوله از زوایای مختلف مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد.

عضو هیات علمی پردیس خواهران در ادامه بیان کرد: با بررسی‌های صورت گرفته 5 مولفه شامل 2 مولفه نگرش و ارزش به عنوان لایه‌های زیرین شایستگی و 3 مولفه دانش، منش و کنش به عنوان لایه‌های رویی این اثربخشی شناخته شد.

سپس دکتر شفیعی در این وبینار به جمع‌بندی مباحث مطروحه پرداخت و به تشریح منش کانونی به عنوان مفصل‌ترین خروجی این تحقیق مبادرت کرد.

در ادامه دکتر سعیدی، ناظر طرح به نقاط قوت طرح پژوهشی اشاره کرد و خاطر نشان نمود: نکته مثبت این طرح این است که مفهوم استاد اثربخش را از لحاظ مبانی ارزشی دین اسلام مورد بررسی و تبیین قرار داده است. به عبارتی بومی سازی این مفهوم در بستر جامعه دینی ما از نکات قابل توجه این طرح تحقیقی است.

وی در ادامه ضمن اظهار خرسندی از اینکه فضایی ایجاد شده است تا از روایات، سنت و اقوال در مباحث علمی بهره ببریم خاطر نشان کرد: همبستگی‌های بسیاری بین مفاهیم در روایات و اقوال ائمه اطهار وجود دارد که بررسی علمی آنها الگوهای بسیار نابی در اختیارمان قرار می‌دهد.

وی در پایان تصریح نمود: 5 بعد و 27 مولفه‌ای که برای شناسایی استاد اثربخش در این تحقیق استخراج شده است برگرفته از بعد اثربخشی به معنای استفاده از تخصص و بعد تعهدی یا همان اخلاقی و ارزشی است که به عنوان یکی الگو یا اسوه جهت معرفی استاد اثربخش ارائه گردیده است. البته این به این معنا نیست که همه اساتید اثربخش تمامی این فاکتورها را دارند بلکه مدل استخراجی الگوی کاملی از اثربخشی همه جانبه در اختیار همگان قرار می‌دهد.


نظر شما :