آموزههای مجازی، یادگیرنده و استعارههایش مورد واکاوی قرار گرفت
دومین نشست مجازی از سلسله نشستهای علمی مجازی با عنوان "آموزش مجازی، یادگیرنده و استعاره هایش" با ارائه دکتر برادران، عضو هیات علمی پردیس خواهران و با حضور اساتید، دانشجویان و پژوهشگران در فضای مجازی برگزار شد.
دکتر برادران در این نشست ضمن ارائه توصیفی از استعاره ها و کارکرد آن در معرفی پدیده ها تصریح نمود: استعاره ها کارکرد اکتشافی دارند و با فشرده سازی، تشبیهات و ایجاد اینهمانی، پدیده های ناآشنا را ملموس میکنند.
وی در ادامه در قالب پژوهشی از جامعه دانشجویان پردیس با نشان دادن تصویری از قرنطینه افراد در مجله ایتالیایی در سال 1962 به تبیین و تشریح اطلاعات برگرفته از دانشجویان در قالب استعارهها پرداخت.
دکتر برادران ضمن اشاره به تهدیدها و فرصتهای دوران قرنطینه و آموزشهای مجازی به تجربههای دانشجویان در این زمینه اشاره کرد و خاطرنشان نمود: آنچه از بیانات دانشجویان مشهود است چنین شرایطی به ویژه برای کسانی که مسیرهای طولانی را برای رسیدن به آموزشهای حضوری طی میکنند، یک نوع فرصت است و سبب میشود تا بتوانند بین تحصیل و زندگی تعادل ایجاد کنند و بیشتر از حضور خانواده بهره مند شوند. ولی از سویی دیگر از دست دادن اجتماع علمی به ویژه از دست دادن فضاهای فرهنگی، پژوهشی، حضور در مجامع علمی و تعاملات فیزیکی، بخشی از یادگیریها را که به واسطه تعاملات در این فضاها شکل میگیرد، را از بین می برد.
وی در ادامه به زوایای آشکار و پنهان آموزش مجازی در قالب سوالاتی مبادرت نمود و تصریح کرد: این نوع آموزش سبب انعطاف بیشتر اساتید و دانشجویان، تغییر در شیوه ارائه تکلیف و ارزیابی، تسهیل مدرکگرایی، ضبط فعالیتهای آموزشی، ایجاد حق انعطاف، تغییر نوع روابط استادان و دانشجویان، دسترسی آسان به محتوا، امکان برقراری ارتباطات بین المللی با انواع مخاطبان و غیره میگردد که همه موارد و نقاط مثبت و منفی آن نیاز به بررسی و تجزیه و تحلیل دارد.
عضو هیأت علمی پردیس خواهران در پایان ضمن پاسخ به سوالات حضار، به زیست بوم یادگیری اشاره کرد و بیان نمود: آنچه از گفتهها و یافتهها برمی آید، توجه به قانون تعادل از اهم موضوعات است که باید مورد توجه قرار گیرد. آموزش مجازی میتواند در برخی شرایط مناسب و مکمل یادگیری حضوری شود و سبب غنی تر شدن فضای پژوهشی و به تبع آن یادگیری عمیقتر شود و نگاه متعادل به شیوههای حضوری و مجازی میتواند در شکلگیری آموزش بهتر، موثر باشد.
نظر شما :