هم اندیشی مدارس وجدان پرور، مسئولیت‌پذیری اجتماعی دانش‌آموزان با تاکید بر رساله حقوق امام سجاد (ع) برگزار شد

۲۴ آذر ۱۳۹۸ | ۱۱:۵۷ کد : ۲۳۰۵ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۷۱۰

به مناسبت اولین روز هفته پژوهشی نشستی با حضور معلمان و مدیران مدارس با عنوان "هم اندیشی مدارس وجدان پرور، مسئولیت‌پذیری اجتماعی دانش‌آموزان با تاکید بر رساله حقوق امام سجاد (ع)" در روز شنبه 23 آذر در سالن حضرت آیت الله مهدوی کنی (ره) پردیس خواهران برگزار شد.

در این مراسم دکتر نیکو دیالمه و دکتر اکرم گودرزی، اعضای هیات علمی پردیس خواهران به ایراد سخنرانی در زمینه عوامل موثر بر احساس مسئولیت دانش‌آموزان در مدارس با توجه به آموزه‌های رساله حقوق امام سجاد (ع) پرداختند.

دکتر گودرزی در این مراسم به موضوع مسئولیت‌پذیری کودکان و نوجوانان پرداخت و آن را از دو بعد احساسی و عملی مورد بررسی قرار داد و در این باره بیان کرد: بعد احساسی به مراتب مهم‌تر از بعد عملی است. به طوریکه اگر احساس به مسئولیت‌پذیری عمیق و ریشه‌دار نباشد هر از چند گاهی چند رفتار مسئولانه سر می‌زند و تمام می شود. اما اگر ریشه‌ای کار شود این خصیصه عمیق می‌شود. در این صورت فرد مسئولیت‌پذیر چه قانون و مقررات موجود باشد و چه نباشد به انجام رفتارهای مسئولانه ادامه خواهد داد زیرا الزام بیرونی به الزام درونی تبدیل شده است.

وی در ادامه به مفهوم وجدان و اثرات آن در بروز رفتارهای مسئولیت‌پذیرانه اشاره کرد و خاطر نشان نمود: وجدان نیروی درونی و قوه معنوی در وجود انسان است که پرورش داده می‌شود. به واسطه وجدان الزامات اخلاقی در انسان شکل می‌گیرد و به تبع آن مسئولیت‌پذیری تقویت می‌شود.

سپس دکتر دیالمه به مفهوم مسئولیت‌پذیری در رساله حقوقی امام سجاد (ع) پرداخت و تصریح نمود: احساس حضور در برابر خداوند از بزرگ‌ترین مسئولیت‌ها است. مسئله وجدان یک نیروی درونی است که خداوند برای انسان قرار داده است. اما چون وجدان نیروی خاموش شدنی است، عوامل بیرونی می تواند آن را خاموش کند. اینجاست که اعتقاد به خدا و معاد و ماوراء الطبیعه جلوی خاموش شدن آن را می‌گیرد؛ لذا در این رساله این حقوق زیرمجموعه حق خداوند قرار گرفته است.

وی در ادامه به نحوه مطرح شدن حقوق و مسئولیت‌ها در این رساله پرداخت و خاطر نشان کرد: این رساله گرچه رساله حقوق است اما رویکرد مطرح شده در آن مسئولیتی و مخاطب محور است و این از نکات مهمی است که لازم است مسئولان محترم مدارس به آن توجه کنند. به طوریکه حق دانش‌آموزان را به معلمان بگویند و حق معلمان را برای دانش‌آموزان روشن کنند.

عضو هیات علمی پردیس خواهران در همین راستا افزود: شناخت و آگاهی از مخاطبان اولین قدم مسئولیت‌پذیری است و اگر این شناخت را داریم باید وارد بحث آموزش مسئولیت‌پذیری شویم.

در ادامه دکتر گودرزی به بررسی و تبیین عوامل استخراجی از رساله حقوقی امام سجاد (ع) که تاثیر زیادی بر تقویت احساس مسئولیت دارند و همچنین راهکارهای تاثیرگذار بر آن پرداخت و خاطر نشان کرد: اگر این عوامل و راهکارهای آن در فضای متربیان تقویت شوند باعث ارتقاء احساس مسئولیت در دانش‌آموزان می‌شوند.

در پایان مراسم، حضار سوالات‌شان را در رابطه با موارد مطروحه و مشکلات موجود در مدرسه در رابطه با مسئولیت و مسئولیت‌پذیری دانش‌آموزان مطرح نموده و سخنرانان حاضر در مراسم به پاسخ‌گویی مبادرت نمودند.  

   


نظر شما :