بازدید از مدرسه فائزون ویژه دانشجویان رشته معارف اسلامی و علوم تربیتی

۱۴ آبان ۱۳۹۸ | ۱۴:۱۸ کد : ۲۲۵۶ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۱۲۳۸

گروه معارف اسلامی و علوم تربیتی در راستای اهداف دروس روش‌ها و فنون تدریس و اصول مدیریت آموزشی و  به منظور آشنایی دانشجویان با شیوه‌های نوین آموزشی اقدام به برگزاری بازدیدی برای دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد رشته مدیریت آموزشی از دبیرستان دخترانه فائزون در 13 آبان ماه نمود.

در نشستی که ضمن این بازدید با حضور دکتر راحمی، موسس مدرسه فائزون برگزار گردید: توضیحاتی در مورد نحوه مدیریت و برنامه‌ریزی مدرسه توسط ایشان ارائه گردید.

دکتر راحمی در این نشست بیان کرد: شورایی تخصصی، متشکل از صاحب نظران و فعالان رشته‌های مختلف علوم انسانی، طراحی سامانه  آموزش در دبیرستان فائزون را بر عهده داشته و به صورت منسجمی برنامه‌های آموزشی مرکز را مورد مطالعه و رصد قرار می دهند. در همین راستا، یک طرح کلان در حوزه‌ آموزش علوم انسانی در گروه مطالعات و برنامه ریزی تدوین شده و گام های اجرایی و آموزشی متناسب با آن نیز تنظیم و مصوب شده است. بر اساس این طرح، اولاً توصیفی همه جانبه از یک "دانش آموز در تراز علوم انسانی" تبیین شده است. به این معنا که یک دانش آموز مطلوب از حیث شاخصه‌های فردی- روانی و شاخصه‌های دانشی، از ابعاد مختلف ترسیم شده و به هریک از این شاخصه‌ها در یک طرح پژوهشی مستقل پرداخته شده است. سپس بر اساس یک برنامه‌ریزی گام به گام، برنامه آموزشی مرکز به نحوی تنظیم شده که در یک بازه‌ 4 ساله، هر یک از دانش‌آموزان دبیرستان، تا حد ممکن، در تمامی این شاخص‌ها به "دانش آموز در تراز علوم انسانی" نزدیک شوند.

آقای راحمی در ادامه به این نکته اشاره کرد که دبیرستان فائزون بر مبنای پژوهشی که در گروه مطالعات و برنامه‌ریزی مرکز انجام شده، ساختار اجرایی و آموزشی متفاوتی را برای خود برگزیده است. این ساختار برخلاف ساختارهای نهادی متداول که به صورت لایه ای درختی از بالا به پایین طراحی شده و حیطه اختیارات و وظایف به هر بخش بر مبنای ماموریت‌های مد نظر لایه ای تنظیم می‌شود از یک قالب کروی و تو در تو برخوردار است.

این قالب سازمانی اگرچه ممکن است بااصطکاک بیشتری مواجه باشد و تقسیم وظایف و اختیارات در آن نیازمند زمان و هزینه بیشتری باشد لیکن در حوزه تعلیم و تربیت کارآمدتر است. البته این طرح به صورت مستمر در حال بهینه سازی و رفع خطاست و در آینده‌ای نزدیک به صورت یک رویکرد منسجم در قالب یک مقاله پژوهشی در دسترس عموم قرار می‌گیرد.


( ۱۱ )

نظر شما :