آشنایی با انواع مقالات مطابق با آیین نامه جدید نشریات علمی
کارگاه آشنایی با انواع مقالات علمی مطابق با آییننامه جدید نشریات علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در روز دوشنبه 11 شهریور توسط دکتر ابوالمعالی، عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی در پردیس خواهران برگزار شد.
دکتر ابوالمعالی در این کارگاه ضمن معرفی انواع مقالات علمی شامل تجربی یا پژوهشی، مروری، نظری، روش شناختی، موردی، پژوهشی کاربردی، مفهومی، تفسیری و غیره با ذکر مثالهایی کاربردی به تشریح و تبیین هر کدام از این مقالات مبادرت کرد.
وی در همین زمینه تصریح کرد: مقالات پژوهشی و یا همان تجربی بر پایه پیشینه پژوهشی قوی انجام میپذیرند و به آزمون فرضیههای پژوهشی میپردازند.
مدرس کارگاه در ادامه به ویژگیهای مقالات مروری و ارزش بالای علمی این نوع از مقالات اشاره کرد و گفت: لازم است نویسندگان مقالات مروری در حوزه مورد پژوهش صاحب نظر و دارای چندین آثار علمی باشند تا با توانمندی خوب علمی به سازمان دادن و ارزیابی و بررسی تحقیقات پیشین پرداخته و از این طریق به پیشرفت پژوهش در یک حوزه کمک کنند.
وی در ادامه افزود: مقالات مروری خط سیر پیشرفت یک نظریه را ترسیم کرده و رشد یک نظریه را توضیح میدهند. نظریه را گسترش داده و یا پالایش میکنند و همچنین بر اساس سازههای نظریه موجود، یک نظریه جدید را مطرح کرده و یا نظریههای موجود را تحلیل و به تحول و امتیازات هر نظریه اشاره می کنند.
سپس دکتر ابوالمعالی به تبیین مقالات نظری پرداخت و تصریح کرد: مقالات مروری و نظری از نظر ساختار شبیه هستند. اما مقالات نظری بازه زمان کوتاهتری را در نظر میگیرند و اطلاعات تجربی را فقط در زمان پیشرفت یک موضوع نظری گزارش میدهند.
وی در ادامه به تشریح مقالات روششناختی پرداخت و خاطر نشان کرد: در این نوع مقالات یک روش جدید پژوهشی معرفی میشود و یا اینکه پژوهشگر مرحله به مرحله به توصیف دقیق گامهای پژوهش خود مبادرت میکند که این بخش معمولا در اکثر مقالات علمی به چشم میخورد.
همچنین استاد دانشگاه با ذکر مثال به تشریح مقالات موردی پرداخت و خاطر نشان کرد: در این مقالات یک فرد یا گروه یا سازمان و یا یک مسئله خاص از تمامی زوایا و جوانب مورد تحلیل و بررسی پژوهشگر قرار میگیرد.
وی در پایان به توضیح مقالات پژوهشی کاربردی که در راستای حل مسائل و مشکلات جامعه مورد نگارش قرار میگیرند و همچنین نحوه نگارش مقالات چشمانداز، دیدگاه و تفسیری که از نگاه و عقیده پژوهشگر به موضوعات پژوهشی میپردازد، مبادرت کرد.
نظر شما :