بازدید دانشجویان رشته علوم تربیتی از دبستان میزان

۲۰ آذر ۱۳۹۷ | ۱۳:۳۵ کد : ۱۸۴۲ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۴۶۳

گروه علوم تربیتی در راستای اهداف درس روانشناسی تربیتی و به منظور آشنایی دانشجویان کد96 با شیوه­‌های نوین آموزشی اقدام به برگزاری بازدید از دبستان‌های دخترانه و پسرانه میزان نمود.

در این برنامه دانشجویان به همراه استاد کلاس به بازدید از کلاس‌­های آموزشی مدرسه پرداختند و ضمن بازدید از کلاس های اول، دوم و سوم، و مشاهده بخشی از آموزش آنها از نزدیک، سوالات خود را از مربیان پرسیدند.

سپس دانشجویان به منظور آشنایی بیشتر با اهداف، روش­‌ها و محتوای آموزشی مدرسه در نشستی با حضور آقای عزیزی، مربی راهنمای پایه دوم و عضو تیم پشتیبانی مجتمع حضور پیدا کردند و سوالات خود را در زمینه روش های آموزشی مدرسه مطرح نمودند.

شایان ذکر است روش آموزشی این مجتمع، مدرسه زندگی است. یعنی آموزش در این مدرسه بر اساس یادگیری اکتشافی هدایت صورت می گیرد. در این روش، شاگرد، محور و  مرکز ثقلِ فرآیند یادگیری است و یادگیرندگان تشویق می‌شوند تا به کمک پرسش‌ها و راهنمایی‌‌های  معلم به درک و فهم مطالب برسند. این شیوه به یادگیرندگان هم استقلال و هم مسئولیت لازم برای کشف مفاهیم و برقراری ارتباط بین آنها را می دهد. معلم به جای اینکه پاسخگوی تمام سؤال‌های شاگردان باشد، زمینه مناسب را فراهم کرده تا آنان خود به پاسخ لازم برسند. ایجاد مهارت‌های خوب درک کردن مانند خوب دیدن، شنیدن و لمس کردن، جمع آوری داده‌ها، فرضیه‌سازی، آزمایش فرضیه‌ها، نتیجه‌گیری و انتقال مطالب در موقعیت‌‌های جدید از عناصر مهم روش یادگیری اکتشافی است. در چنین رویکردی دانش‌آموز به مثابه دانشمند کوچکی در نظر گرفته می شود که قادر است مشکلات خود را اعم از  علمی، مهارتی، ارتباطی، عاطفی و...  حل کند و راه را برای فعّال و مؤثر بودن در آینده فراهم ‌کند. یادگیری او عمقی و در سطوح عالی شناختی است که با توجه به نیازهایش، کاربردی می‌شود.

همچنین دبستان میزان برای نیل به اهداف خود، جنبه‌‌های گوناگونی را مدّ نظر قرار داده و با رعایت «اصول» یازده گانه‌ خویش، روش خود را منقّح ساخته و راهکار‌های آن را تبیین نموده است.  اصول مذکور شامل اصل یادگیری اکتشافی، اصل توجّه به تفاوت‌‌های فردی، اصل آزادی عمل حدّاکثری،  اصل کار گروهی،  اصل شادابی و نشاط، اصل عزّت فردی، اصل درونی کردن انگیزه‌ها (مسئولیت پذیری)،  اصل تقیّد به ارزش‌های دینی و انقلابی و التزام به مناسک مذهبی، اصل خلّاقیت،  اصل کشف استعداد‌های نهفته، اصل هویت ملّی است.

گفتنی است در این دیدگاه، تربیت در ۵ حوزه شامل اخلاقی ـ معنوی،  آموزش علوم، اجتماعی ـ ارتباطی، عاطفی، بدنی بهداشتی تعریف می‌شود که با رعایت ۱۱ اصل فوق دست یافتنی خواهد بود. 


نظر شما :