برگزاری کارگاه « آشنایی با کارکردهای مدلهای مفهومی در گردآوری، تحلیل و تفسیر دادههای پژوهشی » با حضور آقای دکتر منصوریان
کارگاه « آشنایی با کارکردهای مدلهای مفهومی در گردآوری، تحلیل و تفسیر دادههای پژوهشی » با حضور آقای دکتر منصوریان در تاریخ 26/3/92 برگزار شد.
دفتر مطالعات و تحقیقات علمی معاونت پژوهشی و فناوری، کارگاه آشنایی با کارکردهای مدلهای مفهومی در گردآوری، تحلیل و تفسیر دادههای پژوهشی را با حضور آقای دکتر منصوریان برگزار نمود. این کارگاه جهت دانشافزایی اعضای هیات علمی، اساتید، محققان،دانشآموختگان و اعضای انجمن علمی فقه و حقوق خانواده ایران تشکیل شد.
دکتر منصوریان ابتدا عنوان کرد: گامهای اصلی در فرآیند پژوهش شامل "طرح پرسش، مرور پیشینه، گزینش نمونه،گردآوری نمونه، تحلیل داده ها، تبیین یافته ها، شناخت مسئله" است که در یک چرخه دورانی و پویاست. مدل به یک رشته محدود نمیشود و یک بحث میان رشتهای است که در همه رشتهها و حوزهها کاربرد دارد. ایشان در ادامه در تعریف مدل و اهمیت آن ذکر کرد :مدلها شکل ساده شده پدیدههای واقعی پیچیده هستند. در این تعریف باید به ساده سازی و پدیدههای واقعی پیچیده توجه کرد.
مقایسه نظریه با مدل،بررسی انواع مدل (مدل های فیزیکی، مجازی، عددی، دیداری، ترکیبی، مفهومی)، ویژگی ها (سادگی مدل،
|
|
قابلیت تبیین و توضیح،
|
قابلیت پیش بینی
|
) و کاربردهای مدل (جهت بخشی پژوهشی، قابلیت تعمیم، حلقههای پیوند میان رشته های دانشگاهی، کاربردی کردن مباحث نظر
|
|
ی، شناخت بهتر روابط علی و معلولی ... ) از مباحث کارگاه مذکور بود. ایشان به روشهای مفهومی برای کشف مقولهها در تحلیل تماتیک نیز اشاره کرد.
دکتر منصوریان در کاربرد مدل بیان کرد: کاربرد بسیار مهم مدل در جهتدهی است. در حقیقت مدل است که مشخص می کند چه چیزهایی با هم مقایسه شود و چه وجوهی از آن با اهمیت است و ابزار سنجش آن کدام است؟ این سوالات، پرسش های اساسی در فرایند مقایسه است.
همچنین استاد در اهمیت توصیف و مقایسه در تحلیل گفت محققی موفق است که بتواند دادههای گردآوری شده را در قالب مدل مفهومی طراحی نماید و برای این کار دو مهارت مورد نیاز میباشد: مهارت توصیف و مهارت مقایسه.
نظر شما :